Web Analytics
scris vineri, 12.12.2025

România urcă pe podiumul european al reciclării prin Sistemul de Garanție-Returnare

România a făcut un salt spectaculos în clasamentul european al reciclării, datorită Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), operat de RetuRO. În mai puțin de doi ani, inițiativa a transformat țara noastră dintr-un codaș al Uniunii Europene într-un reper în materie de economie circulară, construind una dintre cele mai mari infrastructuri de reciclare integrate din Europa.

România urcă pe podiumul european al reciclării prin Sistemul de Garanție-Returnare

Conform analizelor CES București, SGR România se situează acum pe locul trei în Uniunea Europeană, după Germania și Polonia, gestionând anual peste 5 miliarde de ambalaje. Sistemul românesc este considerat cel mai mare SGR complet integrat din lume, acoperind simultan PET, metal și sticlă și administrând tot procesul centralizat.

Performanța României devine și mai impresionantă dacă ținem cont că alte state cu sisteme similare, precum Suedia, Germania sau Danemarca, operează astfel de programe de decenii.

Rezultatele sunt susținute de investiții consistente: un împrumut inițial de 4 milioane de euro de la producători, un împrumut verde de 86 milioane de euro și planuri de investiții suplimentare de 70 milioane euro până în 2029. Doar pentru 2025, infrastructura SGR a primit un buget de 33,7 milioane lei.

Datele arată o evoluție spectaculoasă: în 2024 au fost colectate 3,36 miliarde de ambalaje, iar în primele zece luni ale lui 2025, numărul ambalajelor returnate a crescut la 4,5 miliarde din 5,3 miliarde puse pe piață, o creștere de aproximativ 62%. În UE, rata medie de colectare prin sisteme SGR atinge 88%.

Potrivit CEO-ului RetuRO, Gemma Webb, SGR nu doar protejează mediul, ci generează și beneficii economice: fiecare leu investit produce aproximativ 0,57 lei valoare adăugată. Administrațiile locale economisesc anual peste 112 milioane lei datorită separării ambalajelor de deșeurile municipale. Sistemul influențează și comportamentul consumatorilor: tinerii îl văd ca pe un gest ecologic, familiile ca pe un instrument educativ, iar seniorii ca pe o formă de implicare civică.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Reluăm campania ziarului după Anul Nou

Fiindcă suntem în decembrie, o lună a sărbătorilor de iarnă, oprim campania noastră „Îl are pe conștiință directorul Armand Chiriloiu pe inginerul...

Cin’ să fie din PSD Argeş?

Necunoscute sunt căile campaniei electorale (eșuate deja) a lui Daniel Băluță, inclusiv pe filiera PSD Argeș. De altfel, la ședința de luni de la...