Web Analytics
scris duminică, 11.05.2025

Raportul Avocatului Poporului arată că intervenția autorităților în cazurile de violență domestică este fragmentară, inegală și tardivă

Avocatul Poporului a publicat recent un raport privind modul în care autoritățile gestionează cazurile de violență domestică, care arată că intervenția instituțională, în perioada 2023–2024, a fost fragmentară, inegală și adesea tardivă. Deși legislația prevede măsuri de protecție și sprijin, aplicarea lor rămâne formală și ineficientă. Raportul se bazează pe sesizări din oficiu, cazuri concrete și hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), și evidențiază disfuncționalități sistemice în activitatea instituțiilor implicate, conform avocatnet.ro.

Raportul Avocatului Poporului arată că intervenția autorităților în cazurile de violență domestică este fragmentară, inegală și tardivă

Citește și: De duminică, comercianții trebuie să afișeze un nou panou informativ. Clienții pot fi legitimați la cumpărarea țigărilor

Documentul se bazează pe sesizări din oficiu, cazuri investigate direct și hotărâri ale CEDO și evidențiază disfuncționalități persistente în reacția instituțională, de la aplicarea măsurilor de protecție până la accesul victimelor la servicii de sprijin adecvate.

În mod constant, CEDO a semnalat lipsa de reacție a autorităților române la violența domestică, condamnând statul pentru încălcări ale articolelor 3 (interzicerea tratamentelor inumane) și 8 (dreptul la viață privată și de familie) din Convenția Europeană a drepturilor omului. Mai grav, CEDO a reținut caracterul sistemic al acestor eșecuri: nu este vorba despre greșeli izolate, ci despre o practică instituțională de neintervenție.

Dincolo de condamnările internaționale, documentarea realizată de Avocatul Poporului pe teren arată (n.r. și confirmă) că în interiorul sistemului administrativ românesc, reacția la violența domestică rămâne inconsistentă, birocratică și lipsită de viziune integrată – în ciuda faptului că numărul cazurilor înregistrate a crescut cu aproape 5% în 2023 față de anul precedent. Deși această creștere poate fi interpretată și ca un semnal al încrederii sporite a victimelor în autorități, instituțiile nu au reușit să își adapteze mecanismele de intervenție pentru a face față volumului și gravității situațiilor semnalate.

La nivelul multor județe, răspunsul instituțional este lăsat la latitudinea fiecărei structuri – fie poliție, fie serviciu social. Deși există prevederi legale privind colaborarea între poliție și autoritățile sociale (DAS, DGASPC), în practică, aceste colaborări sunt rare, haotice sau pur formale. Poliția nu sesizează serviciile sociale în mod constant, iar acestea nu monitorizează victimele dacă nu sunt notificate oficial.

Citește și: De azi se aplică noi reglementări pentru siguranța la incendiu, care le înlocuiesc pe cele apărute acum 26 de ani

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Blocaje la Kaufland Câmpulung

Nu a trecut un an de când se căuta director pentru Kaufland Câmpulung și s-au ițit provocări diverse. Mai ales că nu a scăzut nici afluența celor...

Câmpulungul fără cap(ete)

Plecarea Elenei Lasconi la războiul contra sistemului a lăsat Câmpulungul pe mâinile acoliților care luni de zile au trebuit să se lupte pe plan...

Surplus de taxiuri la Câmpulung

De peste două decenii se chinuie administrația din Câmpulung să adapteze numărul autorizațiilor taxi atribuite în vederea efectuării acestui tip de...