Diana Buzoianu, ministra Mediului, anunță că programul RABLA ar putea fi anulat pentru anul viitor, din lipsă de fonduri pentru a continua subvențiile de stat. Potrivit Digi24, ținta pentru anul viitor este finalizarea proiectelor din PNRR, iar o alternativă oferită de Buzoianu este introducerea programului exclusiv pentru mașini produse în Europa.

Diana Buzoianu transmite că înțelege nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte de acest tip, dar Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), de care programul RABLA aparține, nu are un buget.
Citește și Pitești. Conducea băut și cu dreptul suspendat, pe strada Depozitelor
„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. (…) Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există. Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM”, a declarat Diana Buzoianu, ministra Mediului.
Programul RABLA 2025 poate fi considerat un eșec, întrucât a avut un buget redus, de la 600 de milioane de lei anul trecut, la 200 de milioane de lei anul acesta. Totodată, fondurile destinate mașinilor cu sisteme de propulsie ICE (n.r.: motoare cu ardere internă) s-au epuizat în primele 13 minute de la lansarea programului, fiind necesară o suplimentare a fondurilor.
Adrian-Narcis Ghiță, CEO-ul rețelei de dealeri AutoItalia, susține că vestea reducerii programului RABLA nu a fost primită deloc bine. Acesta a declarat, într-un interviu în exclusivitate pentru TechRider.ro, că acest program nu a fost „o imagine tocmai plăcută” pentru industria auto, iar acesta este unul dintre motivele pentru care piața a scăzut.
Programul RABLA ar putea fi înlocuit de unul de leasing social
Guvernul României ar pasa problema programului RABLA de la Ministerul Mediului la cel al Investițiilor și Proiectelor Europene. Potrivit Profit.ro, programul de stat ar putea fi înlocuit cu un sistem de leasing social, finanțat cu fonduri europene și inspirat după modelul francez. Pe scurt, clientul nu va achiziționa mașina, ci o va închiria la o rată subvenționată de Ministerul Fondurilor Europene, dar cu opțiune de cumpărare la finalul contractului.
Liniile pe care se lucrează în prezent iau în calcul sume care pot depăși 10.000 de euro acordați pentru un vehicul, la prețul total, dar, pentru a se ajunge la o rată mică, dorită de autorități, ar fi nevoie ca firmele de leasing și companiile auto să aplice și ele propriile reduceri. Ținta discutată în acest moment este de 100 de euro pe lună pentru mașini care ar trebui să aibă o limită de preț, dar persoanele eligibile ar trebui să se încadreze într-o plajă de venituri care să justifice această subvenție.




0 Comentarii