Tranziția industriei auto către vehiculele electrice (EV) – considerată cheia de boltă a decarbonizării sectorului transporturilor – se confruntă cu provocări grave odată cu dispariția apetitului consumatorilor și a subvențiilor guvernamentale, se arată într-o analiză Financial Times.
Citește și: 164.530 salariați în Argeș, la final de septembrie. Cum au fost plătiți
Unul dintre semne, de exemplu, este cererea de intrare în faliment depusă de Northvolt, cel mai mare producător de baterii auto din Europa, ceea ce aruncă o lumină sumbră asupra strategiei industriale promovate de Bruxelles.
În plus, și Stellantis a anunțat închiderea fabricii sale de furgonete din Marea Britanie, desființând 1.100 de locuri de muncă, în timp ce Volkswagen și Ford plănuiesc la rândul lor reducerea semnificativă a numărului de angajați și închderi de fabrici din cauza cererii mult sub așteptări de vehicule electrice. Pe de altă parte, GM prescrie 5 miliarde de dolari pentru a-și reorganiza activitatea filialei din China.
În prezent și planurile SUA de tranziție „verde” riscă să fie mult încetinite, deoarece vânzările de vehicule electrice scad, iar președintele ales, Donald Trump, a anunțat că dorește eliminarea subvențiilor pentru EV. Administrația Biden/Harris își propuse ca, până în 2030, jumătate din vânzările de mașini noi să fie EV, dar anul trecut acestea nu au trecut de 10% din total vânzări, potrivit FT.
Și marii producători auto și-au redus planurile de producție, în SUA urmând să fie fabricate în 2025 cu 50% mai puține EV, iar în Europa cu 29% mai puține, conform firmei de cercetare a pieței Bernstein. Anul viitor se estimează că cota de piață a vehiculelor electrice va ajunge la 23% în UE și 13% în SUA.
Iar producătorii de mașini au redus planurile de producție, producția de vehicule electrice din SUA estimată să scadă cu 50%, iar în Europa cu 29% anul viitor, potrivit Bernstein. Până în 2025, se estimează că cota de piață a vehiculelor electrice va atinge 23% în Europa și 13% în SUA.
Creșterea lentă a vânzărilor de EV la nivel global este generată de prețul piperat, îngrijorarea clienților privind autonomia, lipsa infrastructurii de încărcare a bateriilor și a prețului relativ ridicat al energiei electrice.
Creșterea ratelor dobânzilor a crescut și mai mult costurile de leasing. În Europa, prețurile vehiculelor electrice au urcat în medie de la 40.000 de euro în 2020 la 45.000 de euro în prezent, cu mult peste cei 20.000 de euro pe care cei mai mulți consumatori sunt dispuși să îi plătească.
În același timp, politicile inconsecvente ale guvernelor au condus la diminuarea vânzărilor, Germania și Franța reducând drastic stimulentele financiare la achiziția unui EV.
China, în schimb, are o strategie integrată pentru vehiculele electrice, utilizând o combinație de ajutoare de stat, subvenții și un lanț de aprovizionare funcționale cu care a ajuns să domine piața. Mai mult de jumătate dintre mașinile noi vândute în prezent în China sunt vehicule electrice sau hibride plug-in, grație prețurilor competitive și tehnologiilor imovative înglobate în procesele de fabricație.
În ciuda eșecurilor și greutăților pe care le întâmpină, producătorii europeni promit că au în plan modele de EV la prețuri accesibile sub 25.000 euro urmărind să pună de acord interesul crescut al consumatorilor cu reducerea costurilor de producție.
Însă analistul de la firma Bernstein, Daniel Roeska, este pesimist: „Prognoza pentru producția de vehicule electrice în 2025 are doar o singură direcție: în jos”.
Articol preluat integral din cursdeguvernare.ro.
0 Comentarii