Spune Ionela Iancu, consilier județean AUR
„Pe ruta Budeasa-Pitești nu se fac traseele cu mașinile cu care s-a licitat! Oamenii sunt înghesuiți ca sardinele, iar mașinile nu sunt suficiente!”, mai declară același consilier județean

Problemele din transportul județean de persoane sunt departe de a fi lămurite în Argeș, deși au trecut aproape patru luni de la adjudecarea ultimului lot de trasee, al 8-lea, de către un grup de firme cu titular din Târgoviște. Este – cum spuneam – o megaafacere parafată pe șapte ani (valoarea totală a achiziției sare de 65 milioane de euro) care ar trebui să meargă „ceas”, dar care a fost croită greșit din start după un model de studiu de trafic din 2021, din pandemie, parcă special scos de la naftalină ca să câștige cine are mașini mai puține. O dată făcută licitația „pe repede înainte”, ea a fost răscroită în septembrie 2025 printr-un alt studiu de trafic reparatoriu (pe alți bani, firește), care să fie adaptat la condițiile din prezent. Cert e că una dintre cele mai reclamate hibe – mai ales pe traseele din lotul Mioveni – este fix numărul mic de mașini la orele de vârf.
Patru dintre cele opt loturi de trasee atribuite prin licitația finalizată în vară – inclusiv lotul Mioveni – au fost adjudecate de asocierea firmelor Grup Atyc SRL (Târgoviște), Girueta Tur SRL (Târgoviște), C&I Grup International (Bucureşti) şi Dan Sepsi (Ploieşti). Potrivit Consiliului Județean Argeș, această asociere execută traseele de pe cele patru loturi adjudecate cu doar 72 de autovehicule, despre care se susține că toate au GPS. Teoretic, numărul ar fi suficient. Practic, călătorii stau în continuare în picioare pe culoare, înghesuiți. Teoretic, ar trebui să fie controale, la orice oră, că de-aia sunt GPS-urile, nu? Practic, nu știm ce controale se fac din moment ce problemele rămân acute.
„În filmulețele primite se vede cum oamenii merg înghesuiți ca sardinele în autocar, fără condiții”
Ionela Iancu (foto), consilier județean (AUR), vorbește din nou despre aceste nereguli. „Teoretic, mașinile au GPS. Practic… Mădălina Răceanu, colega mea de la Budeasa, consilier local, care a mai făcut niște petiții pentru programul de transport, poate confirma, vorba ceea, și în direct și în reluare, faptul că pe ruta Budeasa-Pitești (lotul Mioveni) nu se fac traseele cu mașinile cu care s-a licitat (!). Și că oamenii sunt înghesuiți, iar mașinile nu sunt suficiente! Chestii care au mai fost aduse la cunoștință, prin ieșiri de media, prin petiții către Consiliul Județean. Recent, dumneaei a depus o solicitare prin care cere modificarea programului de transport pe acea rută.
Că, știți, momentan este în desfășurare acel «mare» studiu, de 90.000 lei, care modifică doar programul. Sunt curioasă dacă se va lua în calcul și sesizarea dumneaei și va fi modificat acel program… În filmulețele primite se vede cum oamenii merg înghesuiți ca sardinele în autocar, fără condiții… Lucrurile acestea se întâmplă zilnic! Suntem în momentul în care teoria cam bate practica. Ei spun, teoretic, că au 72 de mașini, dar, practic, nu prea se vede. Dacă cele 72 de mașini pe cele patru loturi ar fi suficiente, nu ar mai fi cazuri cu oameni care să se plângă că merg în picioare sau că nu au loc sau că trece microbuzul pe lângă ei și îi lasă în stații!
D-na Răceanu n-a primit deocamdată niciun răspuns de la Consiliul Județean. A făcut solicitare și la Primăria Budeasa, pentru că C.J. Argeș a spus că a informat toate primăriile cu privire la modificarea de program, cum ar trebui să fie și normal, dar Primăria s-a scuzat, spunând că nu e de competența ei și că să se adreseze Consiliului Județean. Ceea ce dumneaei deja a făcut. Parcursul legal ar fi: C.J. Argeș anunță Primăria, iar aceasta dă înapoi – după ce se consultă cu cetățenii – modificările necesare în program. Numai că Primăria a spus că nu e de competența ei…” – ne-a declarat Ionela Iancu (foto jos).

„Tind să cred că mașinile nu au toate GPS, altfel nu văd de ce s-ar fofila C.J. Argeș la răspunsul ăsta”
Cât despre parola de la GPS-urile de pe mașini, doamna consilier județean spune: „Știu că ei sunt obligați – conform caietului de sarcini și al Regulamentului de transport – să aibă GPS funcțional pe toate mașinile și de la Consiliul Județean să se urmărească dacă ei realizează traseele, așa cum se întâmplă la Dâmbovița. La Dâmbovița au toate GPS-urile de la mașini introduse într-un program și văd live exact unde este mașina Cutare, ca la orice transportator, de altfel… Pe cei de la CJ Argeș eu i-am întrebat dacă știu câte mașini sunt la un moment dat pe traseu. Că vreau și eu să știu, de exemplu, la ora 11.31, că sunt, să zicem, 123 de mașini pe traseu… Nimeni nu mi-a răspuns nimic! Eu tind să cred că această omitere – să-i spun așa – este pentru că mașinile nu au toate GPS, altfel nu văd de ce s-ar fofila la răspunsul ăsta. Dacă nu ai nimic de ascuns, răspunzi ușor la întrebare, există transparență, că de-aia o tot pomenim, o tot propovăduim peste tot…”
Contractul cu firmele de transport public e clar, însă nu e respectat
Punct și de la capăt. Așa cum vă mai spuneam, nu prea am auzit despre controalele autorității județene menite să sancţioneze operatorul de transport în cazul în care acesta nu prestează serviciile la parametrii de performanţă, eficienţă şi calitate prevăzute prin contract. Prin urmare, în lipsa constatării acestor nereguli, în lipsa penalizărilor, n-ai cum să îndrepți lucrurile și, cu atât mai mult, n-ai cum să reziliezi contractul cu firmele care nu-l respectă. Vom continua să publicăm pasaje din respectivul contract, care a debutat înainte de a fi puse la punct, într-o perioada de mobilizare, toate obligațiile impuse.
CAPITOLUL 6: PERIOADA DE MOBILIZARE
6.1. Între Data Intrării în Vigoare şi Data de Începere, se întinde Perioada de Mobilizare.
6.2. În Perioada de Mobilizare, care este de maximum 2 luni de la Data Intrării în Vigoare a prezentului Contract, dacă Părţile nu convin, în scris, prelungirea acestei perioade, Operatorul are obligaţia să prezinte Entităţii Contractante următoarele:
a) mijloacele de transport cu care s-a angajat prin Ofertă, în stare bună de funcţionare și dotate conform cerințelor din Caietul de Sarcini;
b) copii după licenţele eliberate de autorităţile competente pentru toate mijloacele de transport cu care Operatorul s-a angajat prin Ofertă că va efectua Serviciul public de transport călători;
c) copii după actele doveditoare privind angajarea personalului necesar pentru prestarea serviciului și manager de transport, însoțite de dovada calificării profesionale aferentă fiecărei activități prestate de personalul angajat;
i) prezentarea dovezilor privind dotarea autovehiculelor cu care se vor efectua traseele cuprinse în Programul de transport, cu sistem G.P.S și punerea la dispoziția Entității Contractante, a platformei, a userului și a parolei de acces în sistem.
6.3 În termen de maximum 2 (două) zile lucrătoare de la data îndeplinirii de către Operator a tuturor obligaţiilor prevăzute la pct. 6.2 ori de la data expirării Perioadei de Mobilizare, Părţile vor încheia Procesul-verbal de constatare a îndeplinirii obligaţiilor din Perioada de Mobilizare.
6.4 Dacă oricare dintre obligaţiile prevăzute la pct. 6.2 de mai sus, inclusiv semnarea Procesului-verbal de constatare a îndeplinirii obligaţiilor din Perioada de Mobilizare, nu a fost îndeplinită şi nici nu s-a renunţat la ea în momentul sau înaintea expirării termenului prevăzut la pct. 6.2 de mai sus, atunci, cu excepţia cazului în care Părţile convin altfel în scris, Entitatea Contractantă poate denunţa unilateral acest Contract, prin notificarea Operatorului, aceasta din urmă având obligaţia să plătească daune-interese în valoare de 0,10% din valoarea contractului, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la pct. 6.2.
Citește și Megaafacerea din transportul judeţean fâsâie a pagubă pe la suspensii
Citește și Haos în transportul judeţean de persoane, iar scandalul e gata să izbucnească la începerea şcolii!




0 Comentarii