Managerul Spitalului de Pediatrie Piteşti habar nu are ce proceduri se aplică în situaţii de risc

de | 24.03.2016 12:21 | Actualitate

# Toate instituțiile publice au obligația de a elabora proceduri și standarde în aceste cazuri, așa cum a fost și în recenta criză a bebelușilor

Un ordin de anul trecut al Secretariatului General al Guvernului (nr. 400/2015) referitor la activitatea de control managerial intern în administraţia publică prevede, printre altele, că instituţiile publice au obligaţia de a elabora proceduri şi standarde aplicabile în situaţii de risc, aşa cum a fost, spre exemplu, recenta criză a bebeluşilor cu sindrom hemolitic uremic. Prevederile acestui act normativ sunt însă mult mai vechi, datând din 2005 şi fiind cuprinse într-un ordin al Ministerului Finanţelor Publice (nr. 946/2005), abrogat însă în prezent, odată cu adoptarea noului ordin al Secretariatului General al Guvernului. Am vrut să aflăm în ce măsură au fost elaborate şi implementate în Argeş standardele şi procedurile prevăzute în actul normativ adoptat în vara anului trecut, aşa că am realizat un sondaj printre şefii instituţiilor publice din judeţ. Cel mai în temă s-a dovedit a fi prefectul Cristian Soare, secondat de directoarea DSP Argeş, Sorina Honţaru. La polul opus, directorul Spitalului de Pediatrie Piteşti, medicul Vasile Stan, a recunoscut că nu are habar de ordinul referitor la activitatea de control managerial intern în administraţia publică adoptat anul trecut.

Prefectul Cristian Soare: „Şi Curtea de Conturi verifică modul în care se respectă aceste proceduri”

Prefectul Cristian Soare: „Procedurile de lucru sunt ca o lege, ca un regulament şi sunt respectate aceste proceduri. Ele derivă din lege, detaliază acolo unde legea nu prevede în amănunt cum se desfăşoară activitatea, în anumite zone pe care nu le acoperă legislaţia. Neexistând o detaliere efectivă a modului în care acţionezi într-o anumită zonă, atunci trebuie să-ţi elaborezi o procedură de lucru. Există proceduri şi la noi pentru fiecare activitate. Avem o colegă, chiar astăzi are o săptămână de zile de când e plecată la Bucureşti pentru cursuri de instruire în acest domeniu. În toate instituţiile există astfel de proceduri din 2005, dacă nu mă înşel, de când eram eu director la ITM prima oară. Deci, de 11 ani. Şi Curtea de Conturi verifică modul în care se respectă aceste proceduri”.

Vasile Stan, manager Spitalul de Pediatrie: „Nu ştiu de acest ordin. Nu mă pricep la control managerial intern”

Vasile Stan, manager Spitalul de Pediatrie Piteşti: „Nu ştiu de acest ordin. Nu mă pricep la control managerial intern. Staţi să o chem pe doamna directoare, să vă răspundă la întrebări”. Directorul Financiar-Contabil al Spitalului de Pediatrie Piteşti, Florina Gheorghe, ne-a comunicat că: „Există aceste proceduri. Raportările se fac trimestrial. Ca şi instituţie acreditată de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, este un plus acest lucru. Noi avem şi toate procedurile pentru acreditarea spitalului. Aceste proceduri sunt paşii care trebuie urmaţi de fiecare salariat, vizează şi circuitul documentelor, cum se desfăşoară activitatea în spital. Sunt proceduri stabilite pentru raportări. Trebuie să respectăm aceste proceduri. În cazul în care nu se respectă, e o omisiune pe undeva. La Spitalul de Pediatrie, aceste proceduri sunt respectate în procent de 90%”.

Sorina Honţaru, director DSP Argeş: „La nivelul DSP Argeş o mare parte a procedurilor sunt făcute din anul 2009”

Sorina Honţaru, directoarea DSP Argeş: „Ştiu de acest ordin. Avem stabilite aceste proceduri şi ele se respectă. Nu există un număr maxim de proceduri. Se poate face o procedură în care vrei să detaliezi fiecare sarcină din fişa postului. Ordinul de control intern managerial trebuie să devină operaţional la nivelul fiecărei structuri, fiecărei verigi. Fiecare trebuie să ştie ce are de făcut. În momentul în care fiecare structură are proceduri de lucru conturate şi stabilite, raportarea este eficientă. Din punctul de vedere al DSP Argeş, controlul managerial intern este atât implementat, cât şi operaţional. Salariaţii cunosc procedurile, au semnat de luare la cunoştinţă. La nivelul nostru, sunt foarte bine puse la punct. DSP ştie foarte clar ce are de făcut şi unde trebuie să raporteze mai departe. Există un raport anual de evaluare control intern care e parţial conform, adică mai sunt structuri unde trebuie făcute proceduri. La nivelul DSP Argeş o mare parte a procedurilor sunt făcute din anul 2009 şi revizuite în baza noului ordin nr. 400/2015. Referitor la bebeluşii diagnosticaţi cu sindrom hemolitic uremic, DSP nu avea de unde să ştie că la Spitalul de Pediatrie Piteşti au fost internaţi nişte copii care au plecat direct la Bucureşti, la Marie Curie. Spitalul trebuia să ne raporteze despre acei copii. Asta înseamnă, de fapt, ordinul 400 nepus în aplicare corect la nivelul fiecărei verigi!”.

Petre Cojocaru, director AJFP Argeş: „Ştiu de acest ordin şi respectăm aceste proceduri”

Petre Cojocaru, directorul Finanţelor Publice Argeş: „Ştiu de acest ordin. Am şi un manager care se ocupă de aşa ceva. Avem o normă internă a noastră. Trebuie să respectăm aceste proceduri. Ele prevăd ca toţi angajaţii să îşi îndeplinească atribuţiunile de serviciu, analizăm riscurile. De la director în jos, pe fiecare structură întocmim un program de măsuri de control intern, pe fiecare compartiment, birou, serviciu şi cele două structuri – colectare persoane fizice şi colectare persoane juridice”.
Iustina Harco-Burcea

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii