”Oamenii DACIEI’’ – interviuri de Cristina Rousseau (10)
Cristina Rousseau: Domnule director, mai întâi, ca responsabil Serviciu CTC (Control Tehnic de Calitate) și apoi ca director Calitate, ce puteți să ne spuneți despre CTC și care a fost rolul acestei activități în uzina Dacia, înainte și după privatizare?
Lucian Niţu: Începând cu anul 1983 până în 1990, activitatea de coordonare a CTC-ului a fost încredințată comisiilor militare subordinate Inspectoratului General pentru Controlul Calității și Serviciilor. După 1990, comisiile militare au fost retrase, iar eu am revenit în funcția de responsabil calitate pe toată platforma industrială.
În anii 1992-1994, având sprijinul d-lui director general Constantin Stroe, am reușit cu ajutorul a doi minunați tinichigii, C. Dobrin și I. Mitu, să construim două prototipuri de autoturism Dacia Extase și Dacia STAR; ultimul dintre cele două a fost expus la Târgul Internațional București din octombrie 1994, unde a beneficiat de aprecieri remarcabile din partea vizitatorilor.
În perioada 1990-1999, platforma industrială a trecut prin multe greutăți și multe reorganizări din cauza tranziției la o societate concurențială. Datorită capacității manageriale a d-lui Constantin Stroe și a devotamentului tuturor cadrelor de conducere, directori, ing. șefi, șefi servicii, șefi de atelier, tehnologi, muncitori etc. am reușit să supraviețuim acestei perioade dificile. A trebuit să coordonez activitatea CTC în această perioadă grea, cu multe lipsuri din aprovizionare, cu dificultăți calitative atât din partea furnizorilor, cât și a fabricației interne. Cu mult tact am reușit împreună cu factorii de decizie, și mai ales a colegilor mei din compartimentul CTC-Laboratoare, să rezistăm și să producem autoturisme atât pentru piața internă, cât și pentru piața externă.
Dacă ar trebui să sintetizez care a fost secretul reușitei, pot spune: solidaritate, implicare și spiritul de echipă. Ca director Calitate, m-am străduit să am relații de colaborare constructive atât cu responsabilii industriali, cât și cu cei de la inginerie și export și să găsim împreună soluții la problemele deosebite.
Împreună cu colegii de la Direcția de Export și Auto Dacia am reușit să recâștigăm încrederea exportatorilor străini în calitatea autoturismelor, prin delegații în țările exportatoare, dând acestora încrederea și suportul pentru stingerea reclamațiilor de calitate.
Un proiect de suflet pe care l-am coordonat a fost construcția Anexei Zero, unde am reușit să reunesc activități ca: Fiabilitatea, Serviciul CTC Fabricație Autoturismeta de Dacia, Serviciul CTC Recepție.
Cu toate lipsurile, am reușit în 1995 să fabricăm primul autoturism 100% românesc Dacia Nova, unul dintre argumentele pe care Renault le-a avut în vedere când, în 1999, a semnat contractul de cumpărare a pachetului majoritar Dacia.
După privatizarea Daciei a urmat o perioadă foarte intensă fiindcă doream să asimilăm cât mai repede noile reguli, proceduri, demersuri cerute de specialiștii Renault, adică un alt mod și o altă filozofie de a produce autoturisme. M-am bucurat să îl revăd pe dl. M. Chambon, cu care am implementat în 2001 sistemul Alottage privind verificarea finală a autoturismelor, sistemul AQD privind cotarea unor eșantioane de vehicule, precum și amenajarea spațiului necesar acestei verificări.
Sistemul AQD (Asigurare Calitate Dacia) adoptat de la AQR (Asigurare Calitate Renault) a fost precursorul noului sistem actual AVES.
0 Comentarii