Web Analytics

Lecţia de drept. Unde se pot soluţiona rapid şi eficient litigiile pe perioada stării de urgenţă?

de | 2.04.2020 13:10 | Opinii

Decretul președinţial din 16 martie 2020 a instituit că, pe durata stării de urgență, activitatea de judecată a cauzelor în toate materiile se suspendă, cu excepția celor de urgență deosebită.
Consiliul Superior al Magistraturii a limitat enumerarea în domeniul celor civile – comericale: ordonanțele președințiale, ordin de protecție, încuviințări de executări silite, măsuri asiguratorii, asigurarea dovezilor, suspendări de executare etc.
Circuitul economic traversează, evident, o perioadă neobișnuit de dificilă, când relaţiile contractuale riscă să nu își atingă scopul propus, iar nerespectarea obligaţiilor asumate poate conduce la litigii a căror rezolvare este momentan imposibilă, ulterior mult întârziată, din cauza suspendării activității instanţelor judecătoreşti, pe fondul declarării stării de urgență la nivel național, generată de pandemia COVID-19.
Cu toate acestea, persoanele fizice și/sau juridice (exceptând statul și autorităţile publice) pot conveni să soluţioneze, pe calea arbitrajului, litigiile patrimoniale dintre ele, în afară de acelea care privesc drepturi asupra cărora legea nu permite a se face tranzacție (cele care privesc starea civilă, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorală, relațiile de familie).
Sau, cu alte cuvinte, singura posibilitate reală şi eficientă de soluționare în momentul de față a litigiilor cu valoare redusă (sub 50.000 lei), dar și a unor litigii cu valoare mai mare este de a introduce acțiuni arbitrale la curțile de arbitraj constituite pe lângă camerele de comerț.
În județul nostru funcționează Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Argeș, a cărei activitate de judecată nu este suspendată și se desfășoară normal, astfel că cei interesați pot trimite cereri de chemare în judecată arbitrală prin fax, email sau utilizând servicii de curierat și/sau poștă.
Spre deosebire de instanţele de judecată de drept comun, tribunalul arbitral se formează în conformitate cu voinţa părţilor, dintr-un arbitru unic sau dintr-un număr impar de arbitri (3 de regulă) pentru fiecare litigiu în parte.
În cadrul instituțiilor de arbitraj sunt înscrişi pe lista arbitrilor pe care îi puteți nominaliza să facă parte din completul de judecată arbitrală persoane de renume, cu pregătire juridică temeinică, alese dintre avocați, consilieri juridici sau chiar foști judecători, iar procedura arbitrală este asemănătoare, în cea mai mare parte, cu regulile de procedură civilă.
În procedura arbitrajului, părţile pot propune să fie administrate toate mijloacele de probă prevăzute de Codul de Procedură Civilă – înscrisuri, martori, prezumții, interogatoriu, expertize, cercetarea la fața locului etc. – și se pot prezenta personal, dar pot fi și asistate de avocați aleși.
Procedura arbitrală ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri, denumită sentinţă arbitrală, care este definitivă şi obligatorie și are efectele unei hotărâri judecătoreşti, adică constituie titlu executoriu și se execută silit prin intermediul executorului judecătoresc.
Sentinţa arbitrală poate fi desfiinţată numai prin acţiune în anulare, care se judecă la Curtea de Apel în circumscripția căreia s-a desfășurat arbitrajul.
Tribunalul arbitral soluționează litigiile dintre părţi rapid, într-un termen considerabil mai scurt decât cel în care se soluționează cauzele în instanțele de judecată, respectiv de 6 luni, calculat de la data constituirii sale și până la pronunțarea hotărârii, și doar excepţional, pentru motive temeinice, termenul poate fi prelungit cu încă 3 luni. Termenele de judecată sunt scurte, iar cheltuielile reprezentând taxe arbitrale sunt mai mici decât taxele de timbru judiciar, iar plata lor poate fi eşalonată în două tranşe.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii