Web Analytics

Lecția de drept. Cum se șterg datele din Biroul de Credit?

de | 19.11.2020 13:12 | Actualitate, Opinii

Datele persoanelor solicitante de credit, a celor împrumutate, a codebitorilor sau garanților, cu referire la colectarea, stocarea, dezvăluirea informațiilor necesare și relevante pentru determinarea gradului de îndatorare și evaluarea bonității la momentul solicitării/acordării creditului ori pe parcursul derulării contractului de credit sunt prelucrate în Sistemul Biroului de Credit.
Instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, societățile de asigurări și cele de recuperare creanțe au obligația de a transmite date corecte și exacte către Biroul de Credit în conformitate cu declarațiile primite de la persoanele fizice și cu înregistrările proprii rezultate din derularea contractelor de credit; Biroul de Credit nu este responsabil pentru corectitudinea și acuratețea informațiilor înregistrate în Raportul de Credit.
Fiecare înregistrare se păstrează în baza de date a Biroului de Credit pentru 4 ani, inclusiv cea referitoare la restanța achitată, iar exercitarea dreptului la ștergere se va adresa băncii / IFN-ului care a înregistrat datele contestate (creditorul în cauză) și poate avea ca obiect date referitoare la angajator, date referitoare la relația cu alte conturi sau datele de credit (la nivel de cont).
Datele înregistrate la Biroul de Credit se pot șterge automat atunci când expiră perioada de stocare a datelor, la cererea celui care a acordat împrumutul după solicitarea întemeiată a persoanei vizate atunci când datele au fost prelucrate cu nerespectarea prevederilor legale sau când Biroul de Credit și/sau cei care au acordat împrumutul sunt obligați prin lege.

Citește și Lecția de drept. Hărțuirea morală la locul de muncă

Citește și Lecția de drept. Munca la domiciliu

Modalitatea de exercitare a dreptului la ștergere poate fi identificată corect doar după ce persoanele interesate adresează o cerere Biroului de Credite prin oricare mijloc prevăzut de lege și li se va furniza în maximum o lună de zile toate informațiile necesare.
O altă cale de a află ce date sunt înregistrate la Biroul de Credit este de a solicita aceste informații băncii/IFN-ului, personal sau pe cale electronică, prin depunerea unei cereri semnate și datate, însoțită de o copie după actul de identitate.
Daca alegeți să interogheze creditorul Biroul de Credit pentru dumneavoastră, trebuie să știți că veți plăti un comision, în general modic, în funcție de instituția de credit la care apelați.
Ar trebui să vă gândiți bine înainte de a decide să apelați la societăți care furnizează “servicii de ștergere date din Biroul de Credit” întrucât acestea percep costuri considerabile pentru efectuarea unor demersuri fără succes garantat și fără returnarea taxei, pe care le poate înteprinde orice persoană interesată în mod gratuit.
Cei care parcurg toți pașii descriși, dar fără succes, adică nu obțin ștergerea din Biroul de Credit și consideră că prelucrarea datelor încalcă legea în vigoare, au posibilitatea să formuleze o plângere la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

1 Comentariu

  1. Buna ziua,

    Puteti sterge datele din biroul de credite, datele cu caracter personal din portal si din motorul de cautare Google, inclusiv stiri si alte comunicate referitoare la persoana dvs. care aduc prejudiciu de imagine sau de orice alt fel. Includem aici si posibilitatea stergerii datelor aflate pe portalul instantelor de judecata portal.just.ro, date care impiedica obtinerea unui credit, chiar daca biroul de credite este ok.

    Va stau la dispozitie la adresa de e-mail stergeredate@gmail.com