Web Analytics
scris joi, 26.03.2020

Lecţia de drept. Certificatul pentru situații de urgență

Operatorii economici care își desfășoară principala activitate în sectoarele transporturi , turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei, pot solicita online Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, emiterea certificatului pentru situații de urgență.
Cererea pentru obținerea acestuia, însoțită de documentele justificative, încărcate în aplicația Ministerului, va fi semnată electronic de reprezentantul legal al operatorului sau de împuternicitul desemnat.
Certificatul atestă faptul că activitatea economică a operatorului a fost afectată ca urmare a situaţiei de urgenţă și ajută la exonerarea răspunderii în situaţia neexecutării unor obligaţii contractuale. Efectul probant al acestuia se va produce exclusiv cu privire la situaţiile în care neexecutarea obligaţiei contractuale s-a produs în legătură cu starea de urgenţă.
Certificatul pentru situatii de urgență poate fi utilizat în relaţiile cu terţii, partenerii de afaceri, salariații, colaboratorii, instituţiile publice, băncile, societăţile de leasing, poate fi prezentat în faţa instanţelor de judecată ca mijloc de probă etc.
De exemplu, el va fi util operatorilor economici pentru a putea beneficia de facilitățile de natură fiscală oferite de instituțiile administrației publice în acest context excepțional și totodată va facilita renegocierea unor contracte aflate în curs de executare (credite bancare, leasing, contracte de furnizare) sau va justifica alte eventuale beneficii oferite din partea Guvernului (cum ar fi creditele garantate de stat cu dobândă subvenţionată).
Procedura de obținere a actului în discuție se aplică operatorilor economici ale căror încasări s-au diminuat cu cel puţin 40%, prin raportare la aceeaşi lună a anului trecut, dovedite cu balanţă contabilă justificativă și poate fi solicitat exclusiv pe perioada în care este instituită starea de urgenţă, dar este valabil tot anul curent.
După această perioadă, operatorii economici interesați vor putea solicita certificate constatatoare ale cazurilor de forță majoră la Camera de Comerț și Industrie a României, respectiv la Camerele județene, în urma unei cereri scrise care va cuprinde prezentarea faptică şi detaliată a evenimentului, a consecinţelor acestuia în relaţia cu partenerul contractual şi argumente juridice că evenimentul invocat reprezintă forţă majoră.
Actul emis de Camera de Comerț și Industrie, prin care este avizată forța majoră, nu are caracter absolut și poate fi cenzurat de instanțele de judecată.
Mai exact, dacă aveți un certificat ORC nu înseamnă că sunteți la adăpost, sub imperiul forței majore, deoarece co-contractantul care este nemulțumit poate contesta în instanță conținutul lui.
Potrivit jurisprudenței vorbim despre un act administrativ cu efect de aviz, care nu are forța juridică a unui act cu efect obligatoriu față de terți până la anulare, dar care totuși nu poate fi ignorant, deoarece forța majoră reprezintă o stare de fapt, însă care se impune a fi probată.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

Lecţia de drept. Certificatul pentru situații de urgență

Distribuie!

0 Comentarii