După cumpărarea unei mașini, noul proprietar are anumite responsabilități legale pe care trebuie să le împlinească în termen de 30 de zile, adică să declare bunul atât la Direcția Taxe și Impozite Locale, cât și la Serviciul de Înmatriculări de care aparține.
Problemele apar atunci cînd nu se finalizează această etapă, pentru a evita plata unor taxe și, implicit, amenzile ce se acordă pentru neachitarea lor.
Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor nu poate înscrie mențiunile de înstrăinare la solicitarea fostului proprietar al vehiculului și nu poate radia din circulație un vehicul ca urmare a faptului că acesta a fost înstrăinat ori să înscrie din oficiu datele noului proprietar în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate.
Din acest motiv, persoana care înstrăinează trebuie să se adreseze organului fiscal competent (Direcția de Impozie și Taxe Locale/Direcția Venituri Buget Local), în vederea scoaterii vehiculului din evidențele fiscale, precum și pentru notificarea instituției prefectului cu privire la înstrăinarea vehiculului în scopul înscrierii de mențiuni în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate.
Aceste mențiuni sunt vizibile pentru autoritățile statului care au competențe privind aplicarea de sancțiuni contravenționale.
Citește și Lecția de drept. Ce cheltuieli se avansează pentru partajarea unei moșteniri?
După maximum 90 de zile de la transmiterea notificării de către organul fiscal, înmatricularea vehiculului se suspendă (operațiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și de a utiliza un vehicul pe drumurile publice).
Măsura suspendării înmatriculării nu este echivalentă cu radierea din circulație a vehiculului, însă punerea în circulație a unui vehicul a cărui înmatriculare este suspendată se sancționează cu amendă.
Probabil unica posibilitate ce poate lua forma unei certitudini rămâne cererea de chemare în judecată a cumpărătorului, iar prin această cerere se va solicita instanței să pronunțe o hotărâre prin care să constate dobândirea proprietății autoturismului de către actualul proprietar (în cazul în care nu aveți încheiat contract de vânzare-cumpărare; să oblige actualul proprietar să se prezinte la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din localitatea sa de domiciliu cu certificatul și numerele de înmatriculare ale autoturismului cumpărat pentru radierea autoturismului; eventual, dacă este cazul, să oblige actualul proprietar să plătească contravaloarea amenzilor contravenționale (parcări, rovinietă etc) pe care le-ați primit pentru faptele săvârșite de acesta.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept
Citește și Lecția de drept. Cum și când apelăm la procedura de mediere a litigiilor?
0 Comentarii