Web Analytics
scris vineri, 03.01.2025

Jaful RCA continuă: Accidentele rutiere scad, dar preţul RCA se dublează

C.O.T.A.R. cere destituirea conducerii ASF şi acuză creşterea abuzivă a preţurilor poliţelor RCA de către asigurători, deşi Guvernul a plafonat valoarea acestora din 2023, potrivit comunicatului remis redacţiei.

Jaful RCA continuă: Accidentele rutiere scad, dar preţul RCA se dublează

„Ne întrebăm dacă avem o instituţie de supraveghere financiară sau o simplă marionetă a unor companii de asigurări. ASF demonstrează constant că serveşte interesele corporaţiilor din domeniul asigurărilor, fiind complice la creşterea nejustificată şi continuă a preţurilor RCA, inclusiv în timpul perioadei de aşa-zisă „plafonare” a acestor tarife.”- se arata in comunicat.

Date care nu justifică scumpirile RCA:

În perioada 2020-2024, frecvenţa daunelor a scăzut constant, ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani (4,9% în 2024 faţă de 5,7% în 2020), în ciuda creşterii numărului de autovehicule. Totuşi, severitatea daunelor a înregistrat o creştere moderată, cu o majorare de 1% în despăgubirile medii. Aceste schimbări sunt incongruente cu majorările semnificative ale preţurilor poliţelor RCA, care au crescut cu până la 100%, deşi frecvenţa daunelor a scăzut.

„Aceşti indicatori ar fi trebuit să conducă la scăderea preţurilor RCA, nu la dublarea lor.

Astfel se demonstrează că ASF este complice la manipularea preţurilor RCA. În loc să ajusteze tarifele RCA, în baza unor date obiective, firmele de asigurări, cu sprijinul ASF, au schimbat criteriile de calcul al preţurilor:

• Introducerea împărţirii geografice: Bucureşti vs. restul ţării.

• Şoferii din Bucureşti plătesc tarife RCA cu 50% mai mari.

• În restul ţării, preţurile au crescut fără justificare, chiar şi cu 100% în unele cazuri.

Exemplu concret:

• În decembrie 2023, un şofer din Mediaş plătea 673 lei pentru RCA.

• În decembrie 2024, aceeaşi poliţă costă 1.240 lei, cu acelaşi istoric Bonus 8 şi aceeaşi firmă de asigurare. ” explica Vasile Ştefănescu, Preşedintele COTAR, în comunicat.

Cazul concret de la Mediaş evidenţiază creşterea semnificativă a preţurilor pentru o poliţă RCA, în ciuda unui istoric de daune favorabil (clasa B8, fără daune înregistrate). Astfel, pentru acelaşi autoturism, în perioada 2021-2025, preţul poliţei RCA a evoluat astfel:

2021: 358 lei

2022: 727 lei

2023: 630 lei

2024: 673 lei

2025: 1.240 lei

Această creştere de până la 1.240 lei în 2025, deşi autoturismul nu a avut daune şi se află în clasa maximă de bonus, subliniază o anomalie în politicile de preţ ale asiguratorilor, care nu reflectă în mod corect riscurile reale ale asiguratului.

„Guvernul nu poate închide ochii la nesfârşit în faţa complicităţii ASF la abuzurile asigurătorilor. Responsabilitatea este a ASF şi a domnului Sorin Mititelu. ASF, instituţia care ar trebui să protejeze consumatorii şi să vegheze la respectarea legislaţiei în domeniul asigurărilor, a demonstrat o atitudine pasivă. Mai grav, vicepreşedintele ASF, Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurărilor, nu a luat măsuri concrete pentru a împiedica aceste abuzuri.

În acest an, în timp ce atenţia publică era concentrată asupra campaniei electorale, companiile de asigurări au dublat preţurile poliţelor RCA, profitând de o presupusă plafonare ineficientă impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acţiuni abuzive ale companiilor de asigurări. ” – completează Preşedintele COTAR.

COTAR a semnalat faptul că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ignoră realitatea de pe teren în ceea ce priveşte tarifele RCA. Vicepreşedintele ASF, Sorin Mititelu, a declarat că unele companii de asigurări stabilesc preţurile poliţelor RCA inclusiv în funcţie de culoarea autovehiculului, ceea ce a stârnit un val de controverse. Acest lucru se adaugă la critici legate de discrepanţele dintre frecvenţa daunelor şi creşterea nejustificată a preţurilor, în condiţiile în care salariul lui Mititelu este de aproximativ 20.000 de euro pe lună, o sumă considerată excesivă de mulţi comparativ cu salariile liderilor din alte state europene.

Citește și:

Potrivit sursei citate, în urma controalelor din vara anului 2024, nu au fost identificate nereguli semnificative la firmele de asigurări, în ciuda scumpirii evidente a poliţelor RCA pentru şoferii români. Deşi o Hotărâre de Guvern din 2023 prevede plafonarea preţurilor RCA, aceasta nu este respectată, iar preţurile poliţelor sunt acum mai mari decât în Germania. Aceasta a ridicat întrebări cu privire la autoritatea ASF şi la întrebarea dacă aceasta este mai puternică decât Guvernul şi Parlamentul României, având în vedere că reglementările guvernamentale sunt ignorate.

„Domnule Prim-ministru Marcel Ciolacu, în numele a peste 10 milioane de şoferi plătitori de RCA şi cetăţeni cu drept de vot, vă adresăm public întrebarea: Se mai poate face ceva cu această instituţie profund compromisă, ASF? Dacă nu, anulaţi Hotărârea de Guvern privind plafonarea preţurilor RCA şi redenumiţi instituţia în ceea ce este de fapt: o marionetă obedientă a intereselor companiilor de asigurări! Vă anunţăm, pe această cale, că transportatorii nu îşi vor mai putea plăţi poliţele de asigurare în 2025 şi ne vom muta în faţa Guvernului, până veţi aduce oameni competenţi la ASF. COTAR consideră că este imperativă demiterea de urgenţă a actualei conduceri a sectorului de asigurari din cadrul ASF şi reformarea din temelii a acestei instituţii, pentru a asigura o piaţă RCA echitabilă, transparentă şi în interesul cetăţeanului român. Aţi afirmat în nenumărate rânduri ca aţi înţeles votul românilor şi aşteptăm să ne demonstraţi acest lucru”, a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedintele COTAR.

Articol preluat din ziarul Bursa.ro

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită