Web Analytics

Izabela Măndoiu a lăsat construcţiile ca să facă ii pentru Italia, Suedia, Franţa şi Canada

de | 26.09.2019 13:33 | Actualitate

# Încă o musceleancă face carieră internaţională cu portul popular

Antreprenor de succes, chiar preşedinte al unei asociaţii de profil, fondator „RomânIA Autentică”, Cristina Chiriac este deja renumită şi peste hotare pentru conceptul „Flori de ie” de promovare a portului popular românesc. Născută la Câmpulung, Cetăţean de onoare al municipiului, acesteia i s-a alăturat în demersul de a face cunoscut portul muscelean şi Izabela Măndoiu. Originară din Albeştii de Muscel, tânăra este deja un designer renumit.

Izabela Măndoiu a crescut în Albeştii de Muscel din judeţul Argeş, iar acum creează haine tradiţionale inspirate din zona în care a copilărit, produsele sale luând drumul străinătăţii, către ţări precum Italia, Suedia, Franţa sau Canada. După terminarea facultăţii a lucrat în domeniul construcţiilor şi, spune ea, în timpul liber, după ce a urmat un curs de design vestimentar, a început să creeze obiecte de vestimentaţie specifice portului popular muscelean. Treptat a făcut pasul către activitatea care o pasiona, renunţând la jobul din construcţii, astfel că în 2014 a pornit propria afacere.
Prima ie a primit-o de la bunică, cu povaţa să fie mândră de ea, că ia face fata şi mai frumoasă decât este. Iar acea amintire încă este preţioasă, alături de altele despre copilăria de la poalele munţilor Muscelului. „Ia românească poate fi un cadou memorabil, care va trece testul timpului, asemenea multitudinii de sentimente şi valori pe care le transmite. Legătura specială dintre o bunică şi nepoata ei poate fi foarte greu verbalizată, însă semnificaţia acestei legături poate fi transpusă într-o ie cu motive româneşti, care va dăinui peste ani”, susţine designerul muscelean.

Ia la birou şi la petrecere

Portul popular nu mai este… popular, ca acum câteva decenii, atunci când hainele tradiţionale la sat erau compuse din ie, fotă, iţari… Erau haine pentru muncă, dar şi haine pentru zile de sărbătoare sau diverse evenimente festive. Acum o ie se poartă rar, de regulă la iniţiative colective, de Mica Unire, de Crăciun, de Ziua Naţională. La fel ca şi Cristina Chiriac, şi Izabela Măndoiu promovează portul popular în cadrul unor campanii precum „IA de la bunica” sau „IA – legământ de dăinuire”. Şi asta fiindcă, dincolo de afacerea în sine, cămaşa populară este nepreţuirea din timpul copilăriei.
După cum spune tânăra din Albeşti, sunt femei, de regulă cu nivel de educaţie, cultură şi venituri peste medie, care au început să poarte frecvent ia de Muscel sau din altă zonă a României.
La o petrecere, la un dineu, chiar şi la birou, acolo unde sunt preferate îndeosebi creaţiile mai simple, cu doar câteva elemente tradiţionale, nu încărcate, ca pentru sărbătoare. Cămăşile sunt cusute de mână, ca pe vremuri, tocmai de aceea o ie marca Izabela Măndoiu nu costă sub o sută de lei, precum cele fabricate în China la grămadă.
Realizarea unei cămăşi populare poate dura chiar şi şase săptămâni, dacă designul este complex, la cea masculină durata fiind mai mică, de maximum două săptămâni. Produsele pot fi găsite deja în ţară, au ajuns şi în străinătate, iar vedetele defilează deja cu iile Izabelei Măndoiu.
Cătălin Ion Butoiu

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii