Web Analytics
scris sâmbătă, 08.02.2025

Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative

Din data de 3 februarie 2025, a intrat în vigoare o modificare a legislației de combatere a hărțuirii angajaților la locul de muncă, pe care trebuie să o respecte firmele și alți angajatori din România.

Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative

O schimbare importantă introdusă de HG 27/2025 este posibilitatea depunerii de plângeri anonime. Anterior, victima putea depune plângere scrisă numai cu asumarea identității sale.

Pentru a elimina orice dubiu referitor la obligațiile care revin angajatorului căruia îi este comunicată o plângere anonimă, metodologia reglementează expres faptul că angajatorul aflat în această situație este obligat să examineze și să soluționeze plângerea dacă există date și informații referitoare la fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

Citește și: Bărbat trimis în judecată pentru instigare publică la omorârea președintelui

Această nouă prevedere impune revizuirea metodologiilor interne ale angajatorilor pentru a permite depunerea de plângeri anonime. Cu această ocazie, trebuie analizate și soluțiile tehnice pentru facilitarea acestui proces. Angajatorii care nu au un sistem de depunere a plângerilor anonime riscă să nu se conformeze prevederilor legale, chiar dacă la nivel declarativ, în cuprinsul metodologiei aplicabile la nivel intern, este reglementat dreptul teoretic al salariaților de a depune astfel de plângeri.

Din perspectivă procedurală, revizuirea metodologiei interne ar conduce la existența a două proceduri separate, una pentru sesizările anonime, iar cea de-a doua pentru cele depuse cu asumarea identității. Pașii investigației trebuie adaptați sau eliminați în funcție de caracterul plângerii.

Distinct de revizuirea metodologiei interne, conformarea cu noile modificări legislative ar putea să implice și revizuirea politicii de whistleblowing, spre exemplu pentru a elimina eventuale interdicții privind depunerea de plângeri de hărțuire prin canalele alocate acestui scop, din moment ce începând cu data de 3 februarie, canalele specifice politicilor de whistleblowing ar putea fi utilizate și pentru sesizarea unor fapte de hărțuire, având în vedere că acestea pot fi anonime

Modificările aduse Metodologiei pun un accent mai mare pe sprijinul acordat victimelor hărțuirii, fiind introdusă expres obligația angajatorului de a implementa o nouă procedură, care să cuprindă două aspecte principale: modalitatea concretă în care angajatorul oferă suport victimelor; mecanisme de prevenție care constau în consiliere de specialitate și îndrumare pentru persoanele care reclamă fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

Legislația nu reglementează în mod expres eventuale acțiuni pe care angajatorul ar trebui să le implementeze, oferind flexibilitate în acest sens. Totuși, măsurile trebuie să fie unele concrete, clar reglementate și, desigur, aplicate în practică.

Având în vedere modul de reglementare, pare că intenția legiuitorului a fost în sensul obligării angajatorului să asigure consiliere de specialitate și îndrumare persoanelor care reclamă hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală, fie prin alocarea unor astfel de sarcini la nivel intern, unor salariați pregătiți în acest domeniu, fie prin apelarea, atunci când este cazul, la prestatori externi. Serviciile de consiliere trebuie oferite gratuit.

Citește și: Au scăzut înmatriculările de autoturisme noi în România în ianuarie 2025 

Un aspect interesant de observat este faptul că Metodologia vorbește despre “persoane care reclamă” și nu despre persoane cu privire la care s-a concluzionat că sunt victime ale unor fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală. Aceasta înseamnă că obligația de a asigura consiliere de specialitate și îndrumare se naște în raport cu orice persoană care depune o plângere indiferent că, la finalul investigației desfășurate de angajator, se concluzionează că în realitate nu a existat o faptă de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

Reglementarea acestor elemente suplimentare nu necesită neapărat o procedură separată, fiind suficientă reglementarea la nivelul metodologiei aplicabile la nivel intern, ori la nivelul oricărei alte politici sau proceduri care deja există.

Legislația în vigoare impunea deja angajatorului să informeze salariații cu privire la multiple aspecte legate de discriminare și hărțuire, inclusiv prin organizarea de cursuri de formare pentru toți salariații.

Modificările aduse Metodologiei extind aceste obligații, impunând angajatorilor să adopte măsuri de conștientizare și de accesare a unor proceduri administrative de protecție pentru victime. Astfel, angajatorii trebuie să ofere victimelor informații detaliate despre procedurile administrative disponibile și să le ofere asistență și îndrumare în parcurgerea acestor proceduri.

Citește și: Vâlcea: Bărbat amendat de jandarmi cu 30.000 de lei, după ce a descărcat o autoutilitară cu deşeuri în albia unui pârâu

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită