Web Analytics
scris miercuri, 26.06.2024

Gentea, despre stațiile de autobuz: „Hai să le dăm pe toate pe față!”

Miercuri, 26 iunie, primarul Cristian Gentea a căutat să lămurească, într-o conferință de presă, problema noilor stații de autobuz din Pitești, pe această temă fiind atacat în campania electorală. „Hai să le dăm pe toate pe față, ca să știm cum stăm!” – a spus edilul-șef, menționând că pe subiectul respectiv se află o cercetare la DNA, în urma unei sesizări făcute de o persoană.

Gentea, despre stațiile de autobuz: „Hai să le dăm pe toate pe față!”

Citește și: O grădiniță din Pitești va fi renovată cu fonduri europene

I-am rugat pe colegii mei de la Investiții să-mi pregătească un dosar legat de stațiile de călători. Am constatat cu stupoare că abia acum s-a aflat că acest proiect nu începe în 2018, cum știam toți, ci în 2015. Primăria Pitești a semnat pe 19.10.2015 un contract co o firmă din Mărăcineni, pentru 45.000 lei, pentru studii geo și topo, studiu de fezabilitate, analiză cost-beneficiu și documentație pentru avize și acorduri și scrierea cererii de finanțare. Acest contract este pe cinci loturi: stație de călători, bike sharing, e-ticketing, cele trei trasee noi care leagă Depozitelor cu șase stații noi și pistele de biciclete.

O stație costa 17.000 euro în 2016

Referitor la stațiile de călători. Contractul este semnat de dl Cornel Ionică pe dl Tudor Pendiuc și, după șase luni, adică la finalul lunii aprilie 2016, se intră în Consiliul Local pentru aprobarea studiului de fezabilitate, pentru suma de 8.412.843 lei, inclusiv TVA. Nimeni nu vorbește de faptul că la o stație trebuie să sapi, să faci fundația, trebuie puși bani pentru branșamente electrice, pentru coloanele electrice, pentru contorii electrici, pentru cablarea la internet. Se ia valoarea contractului și se împarte la 99 de stații, da? Și ne dă 16.700 euro. Hai să spunem, rotund, 17.000 euro, în 2016; atât costa o stație de autobuz în 2016, în Pitești.

Ce să vezi?!

După această aprobare în Consiliul Local, în 2017 există o dispoziție dată de dl primar Ionică, în care, în lipsa dumnealui, competențele vor fi îndeplinite de dl viceprimar Zidaru și, numai în cazul ambii lipsesc din instituție, ele trec la dl Sorin Apostoliceanu. Nu se mai face nimic până în 12 octombrie 2018 și, ca și când s-a luat de la zero totul, apare o Notă conceptuală, semnată de dl Zidaru, privind obiectivul de investiții „Stații de așteptare călători” (în care sunt date toate stațiile, cu amănunte, cu locații – n.n.). Ce să credeți, în aceeași zi, Direcția Tehnică face un referat privind achiziția serviciilor de elaborare a documentației, de actualizare a studiului de fezabilitate din 2016, vizat de dl Apostoliceanu și aprobat de dl Zidaru, în care se propune să fie achiziționate aceste servicii, prin achiziție directă, direct în catalogul electronic!

Și ce firmă credeți că este aleasă? Tot firma din Mărăcineni, care a făcut și în 2016! După două săptămâni, adică pe 31.10.2018, se semnează contractul pentru o altă sumă de bani, 129.000 lei, pentru actualizarea studiului de fezabilitate. (…) Dl Ionică este trecut în acest contract ca primar, dar nu semnează el. Semnează dl Apostoliceanu. Nici nu știu cum a semnat și de ce a semnat, dar nu e treaba mea. M-am interesat, dl Zidaru a fost în delegație în acea zi la Ministerul Tineretului și Sportului, dar dl Ionică a fost în Primărie.

Cum a crecut prețul cu 116%? „Vă explic eu”

Această firmă lucrează foarte rapid de data asta, nu șase luni cât fusese prima dată. Termenul este de doar 50 de zile. După 42 de zile se intră în Consiliul Local cu un raport privin aprobarea SF-ului, semnat de dl Apostoliceanu, în care suma nouă este 18.166.649 lei. Deci, 37.000 euro. Deci, stațiile alea de 40.000 de care tot s-a vorbit (acum) erau deja (atunci) aprobate! Cum s-a ajuns la această creștere de 116%? Hai să vă explic eu!

Firma a cerut trei oferte, la alte trei firme, una din Pitești, una din Bascov și una dintr-un bloc din Topoloveni, dintr-un apartament. Și m-am uitat și eu, știți că am ieșit și am spus, cât costă o toaletă, cât costă orice tip de stație. Și am văzut aici, iau la întâmplare o stație normală, fără panouri laterale, cum e la Muzeu. Firma aleasă are – luăm pe stații – 54.000 lei, iar celelalte două firme – una are 56.900 lei, cealaltă 56.700 lei. Probabil, s-a luat prețul cel mai mic. Cert este că oferta care a stat la baza actualizării studiului de fezabilitate este semnată electronic de dl Ionică. De ce? Pentru că și eu, dacă s-ar întâmpla să se reia mâine toată procedura, fiind primar, când se încarcă, se semnează electronic toate documentele chiar dacă plec cu ele din 2016. Și se intră în Consiliul Local, se aprobă, președinte de ședință este Tudosoiu, se votează în unanimitate, deci, n-a votat doar consilierul Gentea; a lipsit doar Narcis Sofianu și cu Eduard Morlova de la acea ședință în care am fost 21 de consilieri.

O nouă creștere

Apoi, în 30.04.2020, se semnează contractul de finanțare și apoi, până în 19 noiembrie, când am intrat eu în Primărie, nu s-a mai făcut absolut nimic. În aprilie 2021 s-a scos la licitație contractul, pe prețurile aprobaet în 2018, dar nu a venit nimeni la licitație. Motiv pentru care am făcut o reactualizare, cu evoluția indicilor de cost în construcții; în pandemie au crescut foarte mult prețurile, fierul, betonul… Și s-a intrat în Consiliul Local cu valoarea de 23.064.512 lei (era în 26.08.2021) și s-a constatat în urma unei cereri de rambursare, în noiembrie, că au fost greșit puși ca eligibili niște bani pentru avize, o sumă mică, s-a dat jos această sumă și au rămas 22.940.578 lei, care înseamnă 46.000 euro” – a spus Cristian Gentea.

Deci, iată cum a crescut costul unei stații, stabilit în 2016 la 17.000 euro. În urma unei sesizări („făcute de către cel care a crezut că va câștiga alegerile cu minciunile astea” – a spus primarul), la Primărie a venit un control de la Curtea de Conturi privind stațiile de autobuz, care se încheie joi, 27 iunie, la ora 9.30.

„Veți vedea că nu există niciun fel de prejudiciu (…). Ne-au fost cerute documentele și la DNA, le-am dat de mult, dar și mâine și la DNA voi merge eu și cu restul documentelor, și cu cele din 2015 și 2016; așa ni s-a spus. Si acum, dacă tot am fost făcut hoț, mă duc să văd și eu cine a strigat „Hoții!” aiurea” – a spus Cristian Gentea.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită