Există jucării pentru băieți și jucării pentru fete?
Un raport Lego indică faptul că 71% dintre băieți se tem să fie tachinați pentru că se joacă cu jucării considerate fete.
Patru copii între 2 și 6 ani se joacă în voie în fața camerelor de filmat. Pe scenă au fost amplasate diverse jucării: păpuși, mașini, camioane, o trusă de curățenie… Obiectivul este de a verifica dacă tezele prezentate de Lego privind prejudecățile de gen când vine vorba de jucării sunt îndeplinite. Se joacă copiii cu jucăriile care se presupune că le sunt destinate? Fetele preferă păpușile și culoarea roz?
Jocul este un lucru foarte serios. Este fundamentul învățării și are consecințe importante pentru dezvoltarea viitoare ca adulți. Atât de mult încât compania de jucării Lego a anunțat că va elimina prejudecățile de gen din celebrele sale jucării. Potrivit unui raport comandat de această companie daneză institutului de studii de gen Geena Davis, în care au fost intervievați părinți și copii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani, 71% dintre băieți se tem că vor fi tachinați pentru că se joacă cu jucării considerate de fete. În plus, adulții încurajează băieții să facă sport, în timp ce fetele sunt încurajate să danseze, să se îmbrace sau să gătească.
Concluzia principală a studiului arată că fetele au mai multe șanse să depășească stereotipurile de gen decât băieții, dar societatea este cea care continuă să impună prejudecăți care le subminează potențialul creativ. Studiul reflectă, de asemenea, că, din punct de vedere social, rolurile masculine și activitățile asociate cu acestea, cum ar fi protecția, puterea și profesiile precum inginerie, sunt mai bine privite. În schimb, arhetipurile tradiționale feminine, cum ar fi grija pentru alții și pentru casă, artele plastice și anumite profesii, sunt considerate mai puțin valoroase.
Condiționați de când erau mici
Una dintre cele mai recurente prejudecăți de gen transmise prin joc este excluderea fetelor din domeniul științific și tehnologic. Raportul Lego arată că părinții chestionați s-au gândit mai mult la băieți atunci când au fost menționate profesii precum ingineria (89%). Alte ocupații care au fost, de asemenea, asociate cu sexul masculin au fost atlet sau om de știință.
Jucării Emag, oferte pentru copii
În acest sens, raportul prezentat de Lego constată că jucăriile cu mai multe funcții electronice și mecanice sunt promovate mult mai mult la băieți, ceea ce încurajează una dintre cele mai recurente prejudecăți de gen: excluderea sus-menționată a fetelor din domeniul științific și tehnologic.
Odată cu venirea campaniei de Crăciun vor apărea și nenumăratele reclame pentru jucării care nici nu scapă de această diviziune între bărbați și femei. Codul de culoare (roz, pentru ele și albastru, pentru ei) continuă să marcheze imaginația populară. Potrivit unui studiu din 2020, aproape 22% dintre jucăriile pentru fete folosesc culoarea roz și apar îmbrăcate în această culoare în 14,4% din toate reclamele. Băieții, pe de altă parte, nu poartă niciodată această culoare.
„Există teama de a condiționa identitatea sexuală a unui copil dacă alege, de exemplu, un costum Frozen”, explică Olga Lazaro, psihopedagog. Asocierea culorilor este puternic înrădăcinată în imaginație, este un fapt care se reflectă în cataloagele de jucării și în reclamă. Pentru Lazaro, ar fi interesant ca agențiile de publicitate să aibă un profil mai neutru atunci când își planifică campaniile.
Un alt aspect la care mai trebuie lucrat este modul în care genurile sunt asociate cu rolurile profesionale. Pentru copii, conform raportului Institutului pentru Femei, anul trecut, încă jumătate din reclamele adresate acestora le asociau cu activități de acțiune ca pilot, polițist sau militar. În doar 4,8% dintre reclamele de coafură și înfrumusețare au apărut copii, iar în cele ale activităților considerate tradițional feminine, cifra de gospodăresc a apărut doar în 2,4%.
Este vina părinților
Adulții sunt cei care condiționează copiii. Cum ar trebui făcut? „Limbajul pe care îl folosim atunci când comunicăm cu copiii determină percepția lor asupra lumii”, explică Olga Lazaro. „În mod inconștient, prin limbaj și prin acțiunile noastre, transmitem acele limitări, nu numai pe tema genului, ci și în alte aspecte sociale precum rasa sau condițiile fizice ale altora”. Așa se face asocierea unui gen cu o condiție socială sau cognitivă. Cele mai sexiste jocuri sunt de obicei cele care reproduc jocul simbolic, adică cele care imită adultul și „aici trebuie să avem grijă de limbaj și de limitările pe care le transmitem”, conchide specialistul.
Jocuri pentru copii – oferte Emag
Ceea ce este clar este că, până când adulții le spun, copiii nu fac diferența între jucăriile „băieților și fetelor”, ci între jucăriile care le plac și cele care nu le plac. Nici nu trebuie să uităm că există alternative neutre pe piață precum jocurile de societate și că dacă jocul este împărtășit cu prietenii sau familia, cu atât mai bine.
0 Comentarii