Jurnalul de Arges
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF
No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF
No Result
View All Result
Jurnalul de Arges

Ultimele știri

A căzut stâlpul peste el 1

A căzut stâlpul peste el

11 ore ago
emil-boc-primar Cluj

Bugetul de stat va acoperi banii pentru bursele școlare. Boc: „Ne-a asigurat primul ministru de acest lucru”

12 ore ago
Ludovic Orban, președinte PNL

„Până la congres, eu sunt preşedintele PNL” – Orban, replică pentru rivalii care i-au cerut demisia

12 ore ago
covid-19-vaccin

În ultimele 24 de ore, Argeșul are 30 de nou infectați cu coronavirus. Scade în continuare și rata de infectare

17 ore ago

Categorii

  • Actualitate
  • Bani europeni
  • Blitz
  • Caricaturi
  • Culise
  • Cultura
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Home
  • Jurnalul Universitar
  • Omul saptamanii
  • Opinii
  • Politica si Administratie
  • Sport
  • Turism

După 20 de ani… „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer”

După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 2
byAlina Crangeanu
2 ani ago
in Actualitate, Home

# Tudor Răducanu a fost martor ocular și totodată șofer al autoturismului Cielo care a plonjat în aer, după ce avioanele NATO au lovit cu rachete podul Jagoda de peste râul Morava # În mașină se mai aflau Tudor Pendiuc, secretarul Iosiv Cerbureanu și Ion Neaga de la Corpul de Control al Primăriei Pitești. Douăzeci de ani de când o delegație de piteșteni cu ajutoare umanitare pentru sârbi era să piară în urma bombardamentelor NATO din Kragujevac

Pe 8 mai se fac 20 de ani de când o delegație din Pitești era să piară în urma bombardamentelor NATO asupra Iugoslaviei. Din delegație făceau parte primarul Tudor Pendiuc, secretarul Iosiv Cerbureanu, precum și șeful Corpului de Control al Primăriei Pitești, răposatul Ion Neaga. Am evocat momentul cu Tudor Răducanu, martor ocular și cel care a condus autoturismul Cielo în care se afla delegația primăriei. Mașina piteștenilor rula pe drumul de întoarcere de la Kragujevac spre Pitești, fix în timpul unui raid al avioanelor NATO care au luat în țintă podul Jagoda de peste râul Morava. Prin urmare, Cielo în care se aflau Pendiuc, Cerbureanu, Neaga și șoferul Tudor Răducanu a plonjat în gol câțiva metri după ce podul bombardat de americani s-a rupt pur și simplu. Tudor Răducanu povestește, fără a omite niciun detaliu, ca și cum totul s-ar întâmplat ieri, semn că dramaticul eveniment îl mai bântuie și astăzi.

„La un moment dat s-a auzit o bubuitură. Eram cu 120 la oră și nu am mai văzut podul…”

După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 3„Era luna mai 1999 și a fost vorba despre o acțiune umanitară. Impresionați de ce se întâmpla în țara vecină, mai ales că fusesem acolo cu doi-trei ani înainte, după copiii mei, care participaseră la o excursie în cadrul unor schimburi de experiență și am legat prietenii cu oamenii de acolo. Am pus la cale această deplasare cu câteva zile mai înainte, la nunta băiatului lui Neaga. În Kragujevac am fost să vedem adăposturile și obiectivele distruse, printre care linia de montaj de la fabrica Zastava. Apoi, în dimineața de 8 mai, ne-am întors spre țară. Am plecat dimineață de acolo, după ce am mâncat. Am intrat pe autostradă și ne-am dus spre nord. Erau Pendiuc în dreapta, Cerbureanu în spatele lui Pendiuc și Neaga în spatele meu. Undeva la intrarea pe autostradă ne-am oprit să punem niște afișe ale Crucii Roșii. O altă mașină, cu ziariști de la Pitești, ne-a depășit. Doar cinci minute ne-am oprit. Exact în acele cinci minute dinainte de a plesni podul. Cum vă spuneam, pe drum ne-a depășit mașina cu ziariști, era un microbuz. Tocmai vorbeam între noi despre racheta care lovise ambasada chineză, când am văzut că ne făceau cu mâna unii, foarte disperați, de pe marginea drumului. Credeam că vor benzină. Nimeni nu a înțeles de ce ne făceau oamenii aceia semne. Apoi, la un moment dat, s-a auzit o bubuitură. S-a văzut un nor de praf undeva în stânga. Eram cu 120 pe oră, era soare, cald, era zece și ceva și… la un moment dat nu am mai văzut podul. Nu pot să uit acel moment. Bombardamentul rupsese podul. Placa și primul pilon de la pod s-au dus pur și simplu în față, s-au frânt. Iar Cielo pe care îl conduceam a plonjat în aer cam 10 metri. Totul s-a petrecut foarte repede. Ca într-un film.”

„Pendiuc a dat cu capul și a spart parbrizul. (…) Neaga a avut un atac de panică”

După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 4Și tot Tudor Răducanu continuă: ”Am ieșit din mașină. Se adunaseră pe margine sârbii care ne aplaudau pentru că scăpasem cu viață. Să vezi o mașină zburând… Ăia erau în continuare pe sus, bombardau. Explozia avusese loc cu cinci minute înainte, la vreo 10 kilometri distanță de noi, dar veneam tare, cu 120 pe oră, așa că nu am mai putut evita nimic. Nasoală senzație. Pendiuc a dat cu capul și a spart parbrizul. Domnul Cerbureanu era în spatele lui Pendiuc, Neaga, în spatele meu. Neaga a avut un atac de panică. Nu mai putea să respire, am zis că moare. I-am dat două palme și și-a revenit. Neaga a avut cel mai mult de tras. (Ulterior, la zece ani după, șeful Corpului de Control al Primăriei Pitești, Ion Neaga, avea să-și piardă viața tot într-un accident de mașină, și tot pe autostradă, însă a noastră, București-Pitești). Ne-am dus în stufărișul lateral de teamă că americanii vor bombarda din nou. Apoi ne-a luat o mașină sanitară. Ne-au pus pe targă pe toți, pe mine, pe Pendiuc, pe ceilalți doi și ne-au dus la spital, la Cuprija. Ne-au băgat la radiografie, la consultări. Tot accidentul s-a produs la podul peste râul Velika Morava”.

În țară, la TV s-au prezentat imagini cu Cielo căzut de pe pod și s-a vorbit de victime

După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 5„La un moment dat a apărut informația și la televiziune. Imagini cu mașina distrusă, podul dărâmat. Unul din ziariști a anunțat în țară că a fost accident cu victime. Noi am vrut să luăm legătura cu familiile, să le liniștim, dar nu era semnal. Atunci a fost un moment de spaimă pentru soția mea (doamna Viorica Răducanu, fost secretar al Prefecturii și al Primăriei Pitești, n.red.). În țară nu știa nimeni ce să îi spună, nu se știa care sunt victimele, dar, oricum, singura mașină avariată era a noastră. Au venit și autoritățile să vadă situația, viceprimarul de la Kragujevac și Șole, șeful protocolului din Primăria Kragujevac. Au văzut care este situația, totul s-a lămurit și s-a anunțat în țară că suntem bine. Am fost acolo într-o acțiune umanitară pe persoană fizică, cum s-ar zice. Am obținut sponsorizări și am dus ulei, zahăr, conserve… A fost o acțiune pe care am pus-o la cale la nunta băiatului lui Neaga, care avusese loc cu puțin timp înainte. Am stabilit să merg eu cu mașina pentru că aveam autonomie, fiind pe benzină și gaz. Era suficient un plin de benzină la Caraș Severin. Nu pot să uit că am avut probleme și la partid, la PSD. Și asta fiindcă domnul Pendiuc, pe vremea aia, era pedelist activ, de frunte. Iar unii au zis că n-a dat bine ca eu, PSD-ist, să merg la sârbi cu PDL-istul Pendiuc”.

După un an, piteştenii invitaţi la Kragujevac au găsit un pod complet refăcut

După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 6La un an după această întâmplare, o altă delegație avea să răspundă invitației orașului prieten Kragujevac de a participa la zilele localității. Și din ea făcea parte din nou și Tudor Răducanu. Ofensiva NATO încetase, dar sârbii au organizat festivități din care nu au lipsit slujbe și concerte simfonice, precum și o ceremonie sfâșietoare. Pentru a marca momentele teribile pe care le trăiseră, vecinii de peste Dunăre au pornit alarma antiaeriană, moment în care toți localnicii care erau pe străzi în număr foarte mare s-au oprit încremeniți, cu ochii pe cer.
După 20 de ani... „Maşina mea, în care era şi Pendiuc, a plonjat 10 metri în aer” 7„La un an după, am fost acolo, la pod. Voiam să ne convingem dacă am fi putut vedea hăul din fața noastră, dacă am fi putut evita să cădem în gol. M-am convins că nu am fi putut evita căderea în gol”, spune Tudor Răducanu. Cei care puteau să își piardă atunci viața au aprins lumânări în locul în care au plonjat, în semn de mulțumire că scăpaseră ca prin minune. Ceea ce însă i-a uimit pe toți piteștenii prezenți era faptul că, într-un singur an, sârbii refăcuseră porțiunea de drum prăbușită. Practic, construiseră un alt pod, paralel cu cel bombardat de NATO. Ca un triumf al voinței de fier a sârbilor în fața agresiunilor străinilor.

Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required


Tags: bombardamente americanekragujevactudor pendiuctudor raducanu

Related Posts

A căzut stâlpul peste el 8
Actualitate

A căzut stâlpul peste el

19/01/2021 - 19:20
emil-boc-primar Cluj
Actualitate

Bugetul de stat va acoperi banii pentru bursele școlare. Boc: „Ne-a asigurat primul ministru de acest lucru”

19/01/2021 - 18:19
Ludovic Orban, președinte PNL
Actualitate

„Până la congres, eu sunt preşedintele PNL” – Orban, replică pentru rivalii care i-au cerut demisia

19/01/2021 - 18:02
covid-19-vaccin
Actualitate

În ultimele 24 de ore, Argeșul are 30 de nou infectați cu coronavirus. Scade în continuare și rata de infectare

19/01/2021 - 13:54

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Politica de confidentialitate.


  • OPINIE Vaccinarea ar trebui întreruptă, măcar la vârstnici, până la clarificarea cauzei deceselor la vaccinaţii din Norvegia
  • Informarea şi dezinformarea asupra vaccinării anti-Covid. Strategii de apărare împotriva manipulărilor
  • Certificatul de strănut
  • Se mai poate renunţa controlat la aşteptările iraţionale alimentate de băncile centrale?
  • FORUMUL ECONOMIC MONDIAL: "Costul imediat - uman şi economic - al pandemiei este major"
  • Biden preia conducerea unei Americi în criză
  • ETAPA A II-A DE VACCINARE, ÎNTRE PLUS ŞI MINUS Cerere mare, platformă online cu probleme
  • BURSELE LUMII Bursele europene urcă, în sezonul raportărilor
  • După decesele din Norvegia, experţii în sănătate solicită suspendarea vaccinării cu Pfizer

Next Post
Argeşul l-a uitat pe marele profesor Marin Mocanu 9

Argeşul l-a uitat pe marele profesor Marin Mocanu

  • Contact
  • Confidențialitate
  • Cookies

Redacție

  • Redactor șef: Gabriel Grigore;
  • Manager: Cristian Vasile;
  • Director economic: Claudia Sima;
  • Secretar general de redacţie: Alina Crângeanu;
  • Senior editor: prof. dr. Cornel Carp, avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept;
  • Redacţia: Marius Ionel, Cornel Drăghici, Cătălin Ion Butoiu, Mari Tudor, Izabela Moiceanu, Marian Staicu, Cristina Simion;
  • Corectură: Corina Grigore;
  • Grafică: Bogdan Pintilie;
  • DTP și procesare imagine: Cristian Radu.

Contact:

  • e-mail: jurnaldearges@gmail.com
  • Tel: 0248.221774
  • Fax Contabilitate: 0248.223271

 

TRAFIC

© 2020 Jurnal de Argeș - partener în rețeaua PressHub.

No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF

© 2020 Jurnal de Argeș - partener în rețeaua PressHub.