Web Analytics

Delicii alimentare. Reclame şi mică publicitate din presa românească veche

de | 2.08.2017 15:44 | Cultură

9 01Fără a încerca să prezinte un tablou complet și complex, reclamele din presa scrisă veche reprezintă o importantă sursă de informații cu privire la mentalitățile, obiceiurile, gusturile și activitățile populației țării noastre.

Oglindă a compoziției socio-culturale a publicului cititor de ziare, dar și vehicul prin care se urmărea occidentalizarea unei pături cât mai mari a populației României, reclamele din presa românească veche uimesc astăzi prin elementele grafice de o reală valoare artistică, prin textele atent articulate și prin grija neîntreruptă de a comunica direct, personal, cu cititorul. Deși au o vechime mai mare de un secol, reclamele din presa românească veche au o vitalitate impresionantă, fiind mult mai actuale decât o mare parte din corespondentele lor din prezent.
Pentru a evidenția importanța lor, Biblioteca Județeană „Dinicu Golescu” Argeș organizează, în luna august, în holul de la etajul al doilea, expoziția intitulată „Delicii alimentare”, care vrea să le înfățișeze cititorilor, și nu numai, unele dintre cele mai cunoscute „bunătăți alimentare”, din perioada 1914-1929.
Reclamele la alimente introduc cercetătorul într-o lume inedită, multe dintre ele nu sunt cunoscute publicului de astăzi, având o existență efemeră. Totuși, există alimente care sunt şi astăzi vândute și folosite pe scară largă: este vorba despre cafeaua Elita, berea Azuga și produsele Nestle.
Principala funcție a reclamelor a fost de a crea un univers cultural idealizat, în încercarea de a racorda preferințele, gusturile și valorile publicului român la standardele occidentale. Reclamele sunt, în acest sens, o oglindă fidelă a păturii bogate a societății românești, a aspirațiilor și a credințelor lor, a valorilor pe care le promovau și spre care tindea, măcar la nivel declarativ, întreaga societate românească.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii

Ultimele articole