Web Analytics
scris luni, 03.04.2017

Consiliul Județean Argeș: „Nu boicotăm Direcția de Evidență a Persoanelor”!

Directia de Evid A persoanelorÎntr-un punct de vedere semnat de secretarul județului Argeș, Ionel Voica, privind unele declarații ale șefului Direcției de Evidență a Persoanelor Argeș, Viorel Badea, despre salarizarea angajaților din subordine, Consiliul Județean Argeș spune: „ Nu este cazul cazul unei boicotări a D.G.E.P. Argeș din partea instituției noastre.”Vă prezentăm mai jos, integral, explicația CJ Argeș cu privire la refuzul de a majora salariile celor de la Evidența Persoanelor.

Consiliul Județean Argeș: „Nu  boicotăm Direcția de Evidență a Persoanelor”!

“PUNCT DE VEDERE AL CONSILIULUI JUDEȚEAN ARGEȘ CU PRIVIRE LA SUSȚINERILE DIRECTORULUI D.G.E.P. ARGEȘ, MENȚIONATE ÎN ARTICOLUL PUBLICAT DE JURNALUL DE ARGEȘ ÎN DATA DE 29.03.2017

1.Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor Argeș nu a fundamentat prin prezentarea de documente justificative, care respectă legislația în vigoare, cheltuiala de personal aferenta anului 2017, conform alin.3 al art.14 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, modificată și completată, potrivit cărora: “Nicio cheltuială nu poate fi înscrisă în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) şi nici nu poate fi angajată şi efectuată din aceste bugete, dacă nu exista bază legală pentru respectiva cheltuială”.

2. Prevederile OUG 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normativ, art I alin (1) prevăd următoarele : “Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), începând cu luna august 2016, personalul plătit din fonduri publice care beneficiază de un cuantum al salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare, aferent unui program normal al timpului de muncă, mai mic decât cel stabilit în plată la nivel maxim pentru fiecare funcţie, grad/treaptă, gradaţie, vechime în funcţie sau în specialitate, după caz, va fi salarizat la nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare din cadrul instituţiei sau autorităţii publice respective, dacă îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.”. În luna august 2016 Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor Argeș a aplicat prevederile acestui articol într-un mod defectuos, nivelul maxim fiind stabilit la nivelul maxim al salariilor aparatului de specialitate al consiliului judetean. Precizăm că anterior emiterii dispozițiilor de stabilire a salariilor pentru personalul D.G.E.P. Argeș din luna august 2016, instituția noastră nu a fost informată cu privire la această situație în vederea alocarii suplimentare a fondurilor necesare acoperirii acestei creșteri salariale, salariile majorate fiind achitate din economiile realizate la capitolul cheltuiala de personal aferenta posturilor vacante. Consiliul Judetean Argeș a bugetat în anul 2016 toate posturile prevăzute în statul de funcții al D.G.E.P. Argeș, inclusiv cele vacante, iar organizarea concursurilor și angajarea personalului din direcție este în sarcina directorului acestei direcții. Considerăm ca deficitul de personal invocat în articol nu este imputabil instituției noastre și nici nu are relevanță cu privire la aplicarea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 794/ 2016, existând toate premisele legale pentru ocuparea posturilor vacante din punctul de vedere al asigurării surselor de finanțare.

3. Prin DECIZIA CURŢII CONSTITUŢIONALE nr. 794 din 15 decembrie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.029 din 21 decembrie 2016 a fost admisă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, constatându-se că acestea sunt neconstituţionale.Conform art. 147 din CONSTITUŢIA ROMÂNIEI, republicată, dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.Prin urmare, începând cu data de 21 decembrie 2016, dispoziţiile art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 se suspendă de drept, urmând să-şi înceteze efectele juridice, începând cu data de 4 februarie 2017, dacă legiuitorul nu intervine pentru modificarea prevederilor atacate.
ART. 3^1 alin.(1^3) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015, modificată și completată prevede : “În aplicarea prevederilor alin. (1), prin instituţie sau autoritate publică se înţelege acea instituţie sau autoritate publică cu personalitate juridică care are patrimoniu propriu, buget propriu de venituri şi cheltuieli, conduce contabilitate proprie, iar conducătorul acesteia are calitatea de ordonator de credite. În cazul instituţiilor sau autorităţilor publice aflate în subordinea aceluiaşi ordonator de credite, având acelaşi scop, îndeplinind aceleaşi funcţii şi atribuţii, aflate la acelaşi nivel de subordonare din punct de vedere financiar, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare se va stabili la nivelul maxim aflat în plată din cadrul tuturor acestor instituţii sau autorităţi publice subordinate”.
Punctul 32. din DECIZIA CURŢII CONSTITUŢIONALE nr. 794 din 15 decembrie 2016 prevede : “În consecinţă, ca efect al neconstituţionalităţii art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 (introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2016), „nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare”, la care se face egalizarea prevăzută de art. 3^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 (introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2016), trebuie să includă şi drepturile stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătoreşti. Aşadar, personalul care beneficiază de aceleaşi condiţii trebuie să fie salarizat la nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare din cadrul aceleiaşi categorii profesionale şi familii ocupaţionale, indiferent de instituţie sau autoritate publică”.
La punctul 33. din DECIZIA CURŢII CONSTITUŢIONALE nr. 794 din 15 decembrie 2016 se precizează următoarele : „Cât priveşte dispoziţiile art. 3^1 alin. (1^1) şi (1^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015, Curtea reţine că acestea nici nu au fost criticate în mod special şi nu contravin dispoziţiilor invocate din Constituţie, ci doar stabilesc definiţia sintagmei „fiecare funcţie” ca fiind „funcţiile prevăzute în aceeaşi anexă, capitol, literă, număr şi număr curent în Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare” şi definiţia „instituţiei sau autorităţii publice” ca fiind „acea instituţie sau autoritate publică cu personalitate juridică care are patrimoniu propriu, buget propriu de venituri şi cheltuieli, conduce contabilitate proprie, iar conducătorul acesteia are calitatea de ordonator de credite”.
Totodată, se precizează că, în cazul instituţiilor sau autorităţilor publice aflate în subordinea aceluiaşi ordonator de credite, având acelaşi scop, îndeplinind aceleaşi funcţii şi atribuţii, aflate la acelaşi nivel de subordonare din punct de vedere financiar, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare se va stabili la nivelul maxim aflat în plată din cadrul tuturor acestor instituţii sau autorităţi publice subordonate.”
Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor Argeș a interpretat prevederile acestei decizii în sensul stabilirii nivelului maxim al salariilor personalului din direcție la nivelul aparatului propriu al consiliului județean. Acestă institutie subordonată trebuia să aplice nivelul maxim aflat în plată din cadrul instituțiilor care au același scop, îndeplinind aceleași funcții și atribuții, aflată la același nivel de subordonare din punct de vedere financiar.
Ținând cont de faptul că există o diferență de interpretare a dispozițiilor OUG nr. 57/2015 și Deciziei Curţii Constituţionale nr. 794 din 15 decembrie 2016 între cele două instituții, cu privire la legalitatea demersului efectuat de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor Argeș s-a adus la cunoștința directorului acestei direcții faptul că nu poate fi însușit de către instituția noastră și nici nu pot fi alocate fonduri în acest sens. O soluționare definitivă a acestei situații este în sarcina Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor Argeș, care are posibilitatea de a solicita un punct de vedere cu privire la demersul efectuat de la Ministerul Muncii și Justiției Sociale, ca autoritate care asigură asistenţă de specialitate şi soluţionează aspectele sesizate de reprezentanţi ai instituţiilor publice sau de la instanța de judecată competentă.
Consiliul Județean Argeș are obligația de a verifica fundamentarea tuturor sumelor solicitate a fi alocate și introduse în bugetul Județului Argeș și al instituțiilor subordonate în ceea ce privește conformitatea acestora cu prevederile legale în vigoare. În măsura în care se constată o neconformitate, așa cum a fost și în cazul D.G.E.P. Argeș, se aduce la cunoștința solicitantului, care are obligația de a argumenta prin documente justificative solicitarea formulată. D.G.E.P. Argeș nu a transmis aceste documente până în prezent instituției noastre, drept urmare nu au putut fi introduse în buget sumele solicitate. Bugetul de venituri și cheltuieli nu se construiește după dorințe și pretexte, ci numai în conformitate cu prevederile legale în vigoare, nefiind cazul unei boicotări a D.G.E.P. Argeș din partea instituției noastre”.

Distribuie!

0 Comentarii

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită