Web Analytics

Concurs cu dedicaţie specială pentru suplinitorii cu note sub 5

de | 24.10.2012 20:19 | Dezvăluiri

# Mascaradă la Inspectoratul Şcolar… Pe 13 octombrie a.c., într-o zi de sâmbătă, s-a desfăşurat în Piteşti proba scrisă a concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante, rămase neocupate după concursul de titularizare din vară. Acest concurs, cu dedicaţie specială pentru suplinitorii care nu au reuşit în vară să obţină un post de cadru didactic, a fost organizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş la câteva licee şi şcoli din Piteşti. Ziua de 13, aparent neinspirat aleasă, nu a purtat nicicum ghinion candidaţilor la concurs. Din contră. A fost o zi cât se poate de norocoasă pentru ei şi, parcurgând materialul nostru, veţi afla imediat şi de ce.

Posturi vacante inexistente

Aflând că se organizează, la o lună după începerea oficială a anului şcolar, un concurs pentru ocuparea posturilor vacante, care, de fapt, nu există, conform paginii de Internet a ISJ Argeş, nu am rezistat tentaţiei de a afla ce se ascunde în realitate în spatele acestui examen dubios de suspect, pus la adăpostul Ordinului MECTS nr. 5624/31.08.2012. Aşa că mi-am permis să îmi bag şi eu nasul prin oala plină cu vârf de aspiranţi la un post de suplinitor. Mai precis, am aruncat un ochi pe listele afişate de ISJ Argeş pe la unele centre de concurs. Şi nu mare mi-a fost mirarea să descopăr peste 150 de candidaţi înscrişi la un examen pentru ocuparea unor posturi care, cel puţin teoretic, erau inexistente.

ISJ Argeş recunoaşte că o parte din profesori au ocupat posturile cu note sub 5

Şi dacă vă întrebaţi cumva de unde am aflat de acest concurs, vă voi dezvălui faptul că am descoperit pe pagina de Internet a ISJ Argeş un anunţ semnat de inspectorul şcolar de la Resurse Umane, Dragoş Vrânceanu, prin care erau invitaţi să participe la concurs şi profesorii care obţinuseră posturi cu note sub 5. Acest anunţ, postat pe 2 octombrie, zi în care deja începea depunerea cererilor de înscriere la concurs, suna cam aşa: „În atenţia directorilor – Concursul de ocupare a posturilor. Vă rugăm să informaţi cadrele didactice încadrate în unitatea dumneavoastră care nu au obţinut nota 5.00 la concursurile naţionale din 2010, 2011, 2012 sau care nu au participat la aceste concursuri că au obligaţia de a se prezenta la acest concurs pentru a li se putea încheia contract de muncă. Vă rugăm să verificaţi cu atenţie notele cadrelor didactice suplinitoare. Pentru informaţii suplimentare, Inspector Vrânceanu Dragoş”. Aparent o simplă frază. Dar dacă o citim cu atenţie  constatăm, în primul rând, că acest mesaj este adresat directorilor unităţilor de învăţământ şi nu potenţialilor candidaţi la concurs. În al doilea rând, ISJ Argeş recunoaşte faptul că o parte din posturi au fost ocupate de oameni nepregătiţi, care ori nu s-au prezentat la concurs în ultimii ani, ori, pur şi simplu, nu au reuşit să obţină la examen note mai mari de 5. Este de-a dreptul penibilă această recunoaştere a situaţiei reale din învăţământ, unde profesorii cu ceva mai multe sau mai alese cunoştinţe, deşi posesori ai unor note slabe, ajung să ne educe copiii. Mai grav de-atât, cadre didactice care nu participă la concursurile naţionale şi nu sunt evaluate ajung la catedră, conform mesajului postat de ISJ Argeş. În concluzie, acest anunţ al Inspectoratului Şcolar a constituit mobilul avalanşei de candidaţi la concursul care nu a făcut altceva decât să „legalizeze” situaţia dascălilor care ocupaseră posturi în neconcordanţă cu Legea Educaţiei.

Dragoş Vrânceanu, inspector şcolar la Resurse Umane: „Aveţi post undeva?”

Pentru a examina corectitudinea concursului, am mers – fix cu o zi înainte – şi la ISJ Argeş. Am bătut discret la uşa biroului lui Dragoş Vrânceanu, inspectorul şcolar de la Resurse Umane, cu reportofonul în buzunar şi l-am întrebat pe dl Vrânceanu dacă se mai pot depune dosare pentru înscrierea la concursul de suplinire. Răspunsul acestuia a venit prompt: „Mâine e concursul. S-au dat deja inspecţii. Vă daţi seama…”. Deja mă pregăteam să plec, când întrebarea inspectorului m-a luat prin surprindere: „Aveţi post undeva?”. Cum răspunsul meu a fost unul negativ, inspectorul şcolar Vrânceanu s-a grăbit să precizeze: „Dacă nu găsim post dat la nivelul şcolii, nu… Deci de-acum încolo, pentru tot ce apare se duce şi se dă concurs acolo”. Un răspuns edificator, de altfel, care vine să suţină ideea formulată mai sus: examenul de suplinire a „legalizat” situaţia unor oameni care ocupaseră nişte posturi, neavând competenţele necesare. Tocmai expresia „dacă nu găsim (noi, ISJ Argeş – n. red.) post dat la nivelul şcolii” demonstrează foarte clar că la acest concurs de suplinire se puteau înscrie, până în ultima clipă chiar, deşi prima probă se consumase deja, doar cei care posedau un post de suplinitor, ocupat cu rezultate slabe, ba chiar inexistente. Iar celor care nu deţineau un post, li se comunica foarte clar că nu se mai fac înscrieri.

„Generalul” Gardin în spital, adjunctul Dumitru Tudosoiu şef suprem la ISJ Argeş

Cam asta era atmosfera la ISJ Argeş vineri, 12 octombrie, cu o zi înainte de concursul pentru ocuparea posturilor didactice vacante. Din nu se ştie ce motive, inspectorul şcolar general Florin Gardin intrase în concediu medical cu o zi înainte, fiind internat în spital. Rolul său de „general” îl preluase unul din cei doi inspectori generali adjuncţi, Dumitru Tudosoiu (foto), căruia i-am solicitat o scurtă întrevedere pentru a-mi clarifica nelămuririle privind concursul din ziua următoare. Departe de a le clarifica, discuţia cu adjunctul lui Florin Gardin mi le-a amplificat şi mai mult. Pozând într-un om foarte ocupat, nemulţumit că nu mai mâncase de dimineaţă şi deja trecuse de ceva vreme ora prânzului, inspectorul Tudosoiu a binevoit totuşi să-mi răspundă la câteva întrebări. „Mâine (n.r. – 13 octombrie a.c.) se va da un examen pentru ocuparea posturilor didactice vacantate după data de 17 septembrie. La concurs vor participa cadrele didactice care în ultimii trei ani de zile nu au dat concurs sau care, pe 3 august 2012, au luat note sub 5. Sunt 8 centre de concurs. Subiectele se fac de către profesori metodişti la nivelul unităţilor de învăţământ la care se susţin examenele. Concursul începe la ora 10 şi se încheie la 12. După începerea lui, evaluatorii mai rămân în şcoală încă o oră, până la 11. După terminarea concursului se trece la corectare, iar posturile se vor acorda în ordinea mediei”, ne-a spus inspectorul general adjunct, Dumitru Tudosoiu. Printre alte chestiuni, cum ar fi precizarea că, de la începerea anului şcolar, nimeni nu s-a dus la posturile pentru care se dădea acum concurs, Dumitru Tudosoiu a mai mărturisit că: „Directorii angajează pe cine vor, dar profesorii trebuie să ia minim 5”. Şi cred că am elucidat cu această remarcă şi misterul anunţului privind desfăşurarea concursului pentru suplinire adresat – atenţie – nu candidaţilor, ci directorilor unităţilor de învăţământ.

4 ore de examen, nu 2 ore

Nu ştiu dacă scenariul iniţial de susţinere a concursului a fost cel prezentat de inspectorul general adjunct Tudosoiu şi a suferit readaptări după ce Jurnalul s-a interesat de acest subiect sau dacă inspectorul Tudosoiu nu a fost cumva dezinformat în privinţa duratei concursului. Sincer, aş vrea să cred că ultima variantă este cea reală. Ideea este că examenul a durat nu 2 ore, ci 4 ore, cât dura şi în anii anteriori, când regulile jocului erau mult mai stricte. Dar spre deosebire de acei ani, când intrarea în săli se făcea la o anumită oră, standard pentru toate centrele de concurs, în acest an fiecare centru a optat pentru ora care i-a convenit. La Colegiul „I.C. Brătianu” accesul în sală a fost permis până la ora 9.30, la Colegiul „Zinca Golescu” şi la Liceul Tehnologic „Mihai Viteazul” accesul s-a făcut până la ora 9.00, iar la Şcoala nr. 2, unde au fost cei mai mulţi candidaţi, 51, intrarea în săli s-a făcut începând cu „ora 8.00 – 9.00”.

La centrul de concurs de la Liceul „Mihai Viteazu” 14 candidaţi nu au susţinut inspecţia la clasă

Imediat după concurs, am aruncat un ochi pe listele afişate la centrele unde acesta s-a desfăşurat. O parte din centre afişaseră candidaţii, altele nu, la unele am găsit şi subiectele şi baremele de corectare, iar la altele nu am găsit nimic. La Liceul „Mihai Viteazu”, fostul Liceu Industrial CFR, am descoperit pe liste existenţa a 32 de candidaţi, din care doar 18 candidaţi au participat la prima probă a concursului, inspecţia la clasă, fără de care, cel puţin teoretic, nu ar fi putut participa la proba scrisă. Listele mai demonstrează şi faptul că, doi dintre candidaţi, deşi nu au fost programaţi la inspecţia la clasă, au obţinut nota 10 la această probă. Cert este că toţi cei 32 de candidaţi s-au prezentat la examen, în ciuda faptului că o parte din ei nu au susţinut prima probă, în timp ce, spre exemplu, la Şcola nr. 2 candidaţii care nu au susţinut inspecţia la clasă au fost radiaţi de pe liste, nefiind lăsaţi să participe la proba scrisă.

Mai avantajos concursul de suplinire, decât cel de titularizare

În timp ce o mare parte din cadrele didactice învaţă pe rupte pentru a participa la un concurs naţional serios, cum este concursul de titularizare, şi au surpriza să nu ocupe posturi nici măcar ca suplinitori sau nici măcar la ţară, fiindcă acestea s-au repartizat la nivel de centru de examen, colegii lor mai isteţi au parte la suplinire de posturi bune, la oraş, alese în ordinea mediilor. Pe de altă parte, acest concurs organizat de ISJ Argeş sub înalt patronajul MECTS a lăsat loc de subiectivism şi posibilitate de a frauda examenul. Dacă la concursul de Titularizare din 3 august a.c., unde subiectele au fost concepute de Ministerul Educaţiei şi corectările s-au făcut la Iaşi sau la Cluj, deci în altă regiune a ţării, tot au existat fraude şi candidaţi care, cu toată supravegherea strictă ca de penitenciar şi camerele de supraveghere fix aţintite asupra lor, au copiat cu atâta spor de le-au căzut fiţuicile pe jos, dar tot au devenit titulari pe postul pe care îl vânau asiduu, ce să mai spunem de acest concurs?! Subiectele au fost făcute de profesori metodişti din Piteşti, la supraveghere au participat tot profesori de la unităţi de învăţământ din Piteşti, corectarea s-a făcut tot în Piteşti. În plus, se poate observa cu ochiul liber că prin elaborarea subiectelor, atât la Titularizare, cât şi la concursul pentru suplinire s-a încercat favorizarea profesorilor care nu reuşesc de ani de zile să obţină un post de titular în învăţământ. Prin eliminarea componentei ştiinţifice şi înlocuirea ei cu subiecte mai vaste de metodică sunt avantajaţi profesorii care au o experienţă de câţiva ani la catedră, în timp ce profesorii care abia ies de pe băncile facultăţilor sunt dezavantajaţi din start şi nu au şanse să ocupe un post decât după vreo câţiva ani de încercări nereuşite.
Iustina BURCEA

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii