Zece ani din viață am folosit trenul ca mijloc de transport. Cinci ani, ca student la București, alți cinci, ca inginer la Slatina. Prin urmare, credeam că sunt familiarizat cu neajunsurile ori necazurile drumurilor pe calea ferată din România. Credeam că mai rău decât să circuli vara, în „Epoca de aur”, cu un tren personal înțesat cu navetiști, nu există. Să stai aproape trei ore în picioare, unul lângă altul, fără aer cu ceva oxigen în el, fără ventilație, mi se părea că nu poate fi îndurat decât în comunismul lui nea Nicu. M-am înșelat însă. Și în capitalismul ăstora de azi e la fel! Sau mai rău!
În 35 de ani s-au schimbat, într-adevăr, denumirile. Nu mai există, vezi Doamne, tren personal, accelerat sau rapid, acum avem Regio, InterRegio ori InterCity. Și, ca să fie, probabil, în trend, CFR a lansat și „Săgeata albastră”, dar, sincer, doar culoarea ce e de ea, fiindcă n-ai cum să fii săgeată dacă mergi de la Pitești la București tot gâfâind și tot în aproape trei ore.
Sâmbăta trecută, înainte de Rusalii, am pățit-o din nou. Din considerente personale, am fost nevoit să iau trenul „nu știu care Regio”, de la ora 10.07, spre București. Plecarea a fost la fix, dar după câțiva kilometri, la Golești, oprirea a fost de aproape 10 minute, timp în care „nașii” au tot stat de vorba pe peron cu o tânără împiegată, i-au spus chestii amuzante și unul dintre ei a semnat un vraf de hârtii (?!). Trenul era plin, viteza de deplasare „urca” de la foarte încet spre încet, iar căldura devenea insuportabilă. Se transpira din plin, unii oameni nu mai stăteau pe scaune, ci pe culoar în speranța că pot avea vreo adiere de la geamurile puțin rabatate, era sauna în adevăratul sens al cuvântului.
Când unul dintre conductori a venit să verifice biletele, l-am întrebat de ce nu există aer condiționat. „Știți, avem o problemă” – și-a început el textul „șablon”, pe care, probabil, și dumneavoastră l-ați auzit. Problema e – culmea! – vara, pe caniculă, când nu dau drumul la aer, dar și iarna, la ger, când nu furnizează căldură! De fapt, CFR Călători, care trăiește și din banii călătorilor, nu dă doi bani pe confortul acestora. Ba, îți răspunde și cu tupeu. Pe același traseu, în altă zi, când cineva a întrebat de aerul condiționat și când o „nașă” de data asta a răspuns cu „Știți, avem o problemă”, călătorul a replicat: „Păi, hai să rezolvăm problema”. Conductoarea, ironică, a continuat: „Vă pricepeți?” Răspunsul a venit pe același ton: „Aveți cutia cu scule”; iar apoi, mai dur: „Nu vă e rușine, credeți că mă bag eu, călătorul, sub tren sau mă urc pe tren să vă fac reparațiile?!”
Trenul „nu știu care Regio” de sâmbăta trecută, cu plecare din Pitești la 10.07, a ajuns la București cu o întârziere „normală” de o jumătate de oră. Și cu toți călătorii „fierți” de căldură și de umilința la care au fost supuși. Potrivit Euronews, nu mai puțin de 12 ani și 241 de zile au reprezentat întârzierile pe care le-au adunat în 2024 trenurile de călători din România! Adică 6.644.827 de minute! Cu un an înainte, în 2023, întârzierile însumaseră „doar” 9 ani!
Citește și Avocat prins în flagrant când lua o mită de 7.000 de euro
0 Comentarii