Web Analytics

Campionul la raliuri Titi Aur, faţă-n faţă cu argeşenii

de | 14.02.2019 13:55 | Cultură

Celebrul campion la întreceri de raliuri Constantin Aur, cunoscut ca Titi Aur, a fost invitat la Centrul Cultural Pitești, în cadrul proiectului cultural-educativ „Față în față cu eroii din cărți”, coordonat de redactorul-șef al revistei literare Cuvântul Argeșean, scriitorul Nicolae Cosmescu. Evenimentul s-a petrecut joi, 7 februarie, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
Pilotul de raliuri Titi Aur este personaj al cărților despre motorsportul românesc semnate de Nicolae Cosmescu, care l-a caracterizat pe Titi Aur în felul următor: „Este un erou al cărților pentru că a avut o activitate demnă de un erou de cărți. Titi este deținător al unei științe a curselor demnă de toată laud. Nu în ultimul rând, este un comunicator de excepție și singurul pilot cu expunere mediatică totală. Colegul și partenerul de competiții Dan Necula a mai adăugat, cu ani în urmă: «Titi gândea altfel decât majoritatea piloților, era profesionist»”.
Evenimentul a fost unul de gală, plin cu povești din viața campionului. Trebuie menționat că Titi Aur, multiplu campion la întreceri de raliuri la nivel național și internațional, s-a născut în municipiul Bârlad și este absolvent al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative. Debutul său a fost în 1986, la Raliul Brașovului. În 1987 a fugit din România și a studiat la o școală de pilotaj din Franța, dar s-a întors în țară în 1990, cu un Peugeot 205, și a concurat în Campionatul României. Mai târziu, Titi Aur a fost membru al echipelor IATSA Pitești și al Automobile Dacia.
Scriitorul Nicolae Cosmescu a povestit cum l-a adus în echipa sa de raliuri, IATSA Pitești, pe Titi Aur, în Constanța, în 1991: „Acolo am făcut cunoștință cu Titi, care a dorit să intre în echipa noastră. N-am avut nicio ezitare, știind cât este de performant. Am semnat rapid transferul și în cursa următoare a devenit pilotul nostru”.

Secretul carierei sale: „Am combinat driblingul cu golul”

Fostul pilot Titi Aur, care are și o academie unde fiecare șofer îşi poate îmbunătăți stilul de conducere a autovehiculului, a oferit și câteva învățăminte:
„Eu spun mereu și la cursul de pilotaj, un pilot trebuie să aibă trei calități principale: talent, știință și experiență. Talentul îl ai de la natură, părinți. În orice domeniu trebuie să ai talent. Știința înseamnă să înțelegi ce ai de făcut, să faci corect acele manevre. Știința nu se termină niciodată, toată viața avem de învățat. Al treilea lucru necesar este experiența. Atunci când vorbim de mașini, automobilismul este în relație directă cu banul. Trebuie să ai bani ca să poți să te dai cu mașina tare. Nu trebuie amestecate cele două lucruri, a conduce cu a pilota. A conduce înseamnă să te deplasezi de la punctul A la punctul B cu o mașină, fără să ajungi la limită. Este ceea ce trebuie să facem zi de zi când ne deplasăm pe stradă. Dacă am ajuns la limită, adică am făcut una dintre manevre la limită, scârție roata, accelerez, derapez, înseamnă că am greșit ceva. A pilota înseamnă a face multe ture de circuit, încercând să fim întotdeauna la limită. Șoferul de tir, de autobuz nu are nicio legătură cu pilotajul. A pilota înseamnă să fii întotdeauna la limită, a conduce înseamnă să nu fii la limită. Pilotajul înseamnă costuri foarte mari. Pentru cei care nu știu, a merge astăzi cu o mașină de grupă mai mică înseamnă undeva în jur de 70 până în suta de euro pe kilometru parcurs/ probă specială, a merge cu o mașină mai mare din campionatul național înseamnă 200- 250 euro pe kilometru, a merge în campionatul mondial înseamnă în jur de 1000 de euro/ km parcurs cu o mașină foarte puternică. De aici derivă o altă sumă de calități care să îți aducă sponsori, adică să reușești să faci performanță, spectacol, să comunici, să fii o persoană importantă pentru sponsori. Majoritatea piloților trebuie să se agite pentru a face rost de sponsori. Am combinat «driblingul» cu «golul». În raliuri, derapajul este echivalent cu driblingul de la fotbal. Golul este timpul bun. La raliuri, echipajul perfect este cel care reușește să îmbine derapajul, spectacolul, cu performanța, cu titlurile, cu raliurile câștigate și eu am reușit, o bună perioadă de timp, să fac asta”, a spus Titi Aur.

Articol scris de Mari Tudor

Distribuie!

0 Comentarii