Ministerul Transporturilor a anunțat recent că propune o majorare a prețului biletelor de tren pe motiv de creștere a TVA, însă scumpirea este mai mare decât ar justifica creșterea TVA, notează Club Feroviar, și, în plus, oricum biletele erau deja mai scumpe decât în Italia, de exemplu.
Ultima modificare a tarifelor de transport feroviar de călători s-a realizat la data de 15 decembrie 2024 prin ajustare cu indicele de inflație 4,6%, iar măsurile referitoare la majorarea cotei TVA de la 19% la 21% vor genera creșteri semnificative ale cheltuielilor de exploatare.
Noua grilă de prețuri cuprinsă într-o anexă la proiectul de ordin conține însă niște valori mai mari față de ceea ce ar rezulta dintr-o aplicare strictă a noii cote de 21%, scrie clubferoviar.ro.
De exemplu, o călătorie de 200-250 km cu un tren interregio. În vechea grilă prețul este de 73 lei la clasa a 2-a. Aceasta semnifică un preț de bază de 61,34 lei (61,34 x 1,19 egal prețul cu TVA de 73 de lei). Dacă însă s-ar aplica noua cotă de 21% prețul ar trebui să fie de 74,22 lei (61,34 x 1,21) și nu 78 lei. CFR se îmbogățește cu trei lei, în plus față de măririle existente.
La categoria InterCity 351 – 400 km, prețul e acum de 114 lei. Aceasta înseamnă un preț de bază de 95,79 lei la care dacă am aplica cota de 21% ar rezulta un preț nou de 115,91 lei. Or, noul preț este de 121 lei, deci și aici se câștigă prin metoda umflării cu cinci lei.
0 Comentarii