Web Analytics

Doi bătrâni din Drăganu s-au trezit cu o factură CEZ uriaşă: 13.000 de lei pentru 176 de zile

de | 11.04.2019 13:02 | Economie

# Oamenii sunt amenințați cu debranșarea

O familie de pensionari din Drăganu a primit de la CEZ o factură gigantică, aferentă unui consum aproape imposibil pentru o locuință, de 20.804 kw, adică de 17 ori mai mare decât consumul mediu anual al acestor oameni în cei 9 ani de când a fost montat contorul. Pentru câteva luni în care bătrânii cred că, pur și simplu, aparatul a luat-o razna, au de plătit 13.438 de lei, o sumă peste puterea lor financiară. Oamenii au cerut verificarea metrologică a contorului, dar și suspendarea facturii până la definitivarea verificărilor, doar că cererea de suspendare le-a fost refuzată. Au fost înștiințați că, dacă nu plătesc până pe 2 mai, dată până la care oamenii se îndoiesc că se va încheia verificarea, îi așteaptă debranșarea.

Pe tot anul 2016, cei doi pensionari, Gheorghe și Rodica Radu, care locuiesc într-o casă cu trei camere, au consumat 1.722 kw. În 2017, contorul a înregistrat, pe tot anul, 1.811 kw, iar în 2018, doar 1.492 kw. Și brusc, pentru ultimele 176 de zile, oamenii s-au trezit cu 20.804 kw înregistrați și facturați, în condițiile în care n-au introdus aparate electrice noi și nici nu și-au schimbat obiceiurile de consum.
„Este o eroare electronică a contorului, asta cred. Titular este tatăl meu, Radu Gheorghe. Acest contoar a pornit de la zero în ianuarie 2010. În aproape 9 ani s-au înregistrat 12.687 de kw, iar în doar 176 de zile s-au înregistrat 20.804 kw, cât la o societate comercială de mărime medie. N-au cine știe ce aparate. Încălzirea este, din 2004, pe centrală clasică, cu lemne, iar alte aparate electrice, în afară de frigider, televizor și ce mai există printr-o casă obișnuită nu au ”, spune Cosmin Radu, fiul celor doi pensionari.
Pe 26 februarie, familia Radu a solicitat o cerere de verificare a contorului. Aparatul a fost demontat, iar în locul lui a fost montat un alt contor, însă problema bătrânilor e departe de a fi rezolvată.
„Din data de 28, când a fost schimbat contorul, media este de 7 kw pe zi, față de o medie de 118 kw pe zi, cât rezultă din factura cu probleme. Nu știu cum aparatul a înregistrat acel consum astronomic, dar cred că atunci când a sărit a doua cifră la 3, a sărit și prima tot la 3. Neoficial, cel care a venit să ridice contorul a zis că se confruntă des cu această problemă. Oficial, nimeni de la CEZ nu s-a exprimat în această privință”, mai spune Cosmin Radu (foto).

„Mi s-a refuzat solicitarea de suspendare a acestei facturi”

Trebuie precizat că aparatul cu pricina, ridicat de CEZ pentru verificare, se apropie de expirarea perioadei de garanție metrologică. Dacă verificările vor arăta că aparatul este dereglat, costurile verificării metrologice vor fi suportate de CEZ, în caz contrar, de familia Radu. Totuși, un verdict în acest sens ar putea dura luni bune, iar factura bătrânilor, scadentă pe 2 aprilie, mai are termen de grație până pe 2 mai, după care începe procedura debranșării.
„Noi am solicitat inclusiv prezența noastră la verificări, dar ni s-a spus că nu se poate. (…) Când m-am prezentat cu tatăl meu la centrul CEZ din Pitești, mi s-a refuzat solicitarea de suspendare a acesteui facturi până la finalizarea verificărilor, așa cum ar fi fost normal, că doar n-am cerut anularea. Ce ne-a deranjat cel mai tare e faptul că ei nici măcar nu au vrut să audă de solicitarea de suspendare până la clarificarea problemei. În această perioadă, ar trebui să se facă verificarea metrologică a contorului, să fie comunicată factura, iar noi să fim în termen pentru a o plăti. După cum se mișcă lucrurile, nu știu când se va finaliza această procedură”, mai spune Cosmin Radu, care, ulterior, a făcut o solicitare în format electronic pe site-ul CEZ Vânzare, unde înregistrarea este generată în mod automat de program, fără verificare, dar se îndoiește că cineva o va lua în seamă.

Bătrânii s-au adresat la Avocatul Poporului şi Protecţia Consumatorului

Familia Radu s-a adresat, online, și ANPC – regionala Craiova, care i-a înștiințat că solicitarea a fost trimisă la Pitești pentru soluționare, și a sesizat inclusiv Avocatul Poporului și Centrul Euopean al Consumatorilor din România, de la care așteaptă răspunsuri.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii