Web Analytics
scris duminică, 14.12.2025

Care a fost primul automobil românesc sută la sută. Nu este vorba despre Dacia

Primele automobile românești nu au fost Dacia, Oltcit sau ARO, așa cum știu majoritatea românilor. De altfel, toate aceste autoturisme au fost de inspirație franțuzească, italiană sau rusească. Adevăratele automobile sută la sută românești au fost produse până în anii 60. 

Care a fost primul automobil românesc sută la sută. Nu este vorba despre Dacia

Primul automobil sută la sută românesc a fost Malaxa 1 C. Era un autovehicul care a deschis un capitol important în istoria automobilistică românească. Era propriu-zis primul automobil modern( pentru vremurile respective) creat de români, de la proiectare la execuție. Automobilul purta numele inginerului Nicolae Malaxa, unul dintre cei mai mari industriași români ai periodei interbelice dar și un personaj contoversat mai ales din cauza afinităților sale politice. Uzinele Malaxa produceau mai ales locomotive și vagoane de tren fiind un adevărat colos industrial românesc. După război, deși vremurile erau grele, Nicolae Malaxa și-a dorit să investească în industria automobilistică. Dar într-un model sută la sută autohton, fără să cumpere licențe sau patenturi din alte state.

Citește și: Turist rănit grav după o cădere periculoasă. Mobilizare de urgență a salvamontiștilor din Sibiu și Argeș

Proiectul autoturismului, intitulat Malaxa 1C a fost realizat de un grup de specialiști de la uzinele ASAM și Malaxa, în parteneriat cu IAR Brașov, celebra fabrică de avioane românești, la uzinele Malaxa din Reșița. Echipa era condusă de faimosul inginer Petre Carp. Proiectul a fost gata până la sfârșitul războiului iar producția a început chiar din 1945. Malaxa 1 C era un autoturism încăpător, de familie, cu un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forțată cu aer și tracțiune pe spate. Motorul avea 30 de cai putere, suficient cât să dezvolte o viteză de 120 de kilometri la oră. Motorul erau poziționat în partea din spate a mașinii iar portbagajul, destul de încăpător, se afla în față.  Ceea ce o definea pe Malaxa 1C era însă eleganța, confortul și fiabilitatea. Caroseria, prinsă pe șasiu, prin tampoane de cauciuc, era aerodinamică, elegantă și destul de încăpătoare.

În sensul că în Malaxa 1 C încăpeau lejer șase persoane. Acest montaj cu tampoane de cauciuc, pe șasiu, conferea un confort extraordinar pasagerilor, unic în lumea automobilistică europeană din anii 40. Autoturismul funcționa pe benzină și consuma 10 litri la suta de kilometri. În perioada 1945-1947 au fost produse în jur de 800 de automobile pe an, mai toate fiind destinate exportului. Malaxa 1 C l-a impresionat pe un înalt oficial sovietic care a călătorit cu un astfel de autoturism, la Sofia, în Bulgaria. Acesta ar fi hotărât mutarea fabricii Malaxa, de la Reșița tocmai în zona Munților Ural.

Povestea pare mai degrabă legendă istorică, mai ales că nu există dovezi care să confirme faptul că rușii au copiat în vreun fel modelul Malaxa 1 C. Cert este că după 1947, Nicolae Malaxa este nevoit să fugă din România. Ca orice mare industriaș devenise „dușman al popurului”. Se spune că a dat o șpagă consistentă comuniștilor pentru a scăpa în Statele Unite, acolo unde a și murit, aproape două decenii mai târziu. Odată cu plecarea sa, fabrica de la Reșița s-a închis.  

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Reluăm campania ziarului după Anul Nou

Fiindcă suntem în decembrie, o lună a sărbătorilor de iarnă, oprim campania noastră „Îl are pe conștiință directorul Armand Chiriloiu pe inginerul...

Cin’ să fie din PSD Argeş?

Necunoscute sunt căile campaniei electorale (eșuate deja) a lui Daniel Băluță, inclusiv pe filiera PSD Argeș. De altfel, la ședința de luni de la...