Web Analytics
scris sâmbătă, 06.12.2025

Impozitele pe locuințe și autoturisme cresc semnificativ din 2026. Cum vor fi afectați proprietarii

Proiectul de lege L213/2025, care introduce un nou sistem de taxare pentru clădiri și autovehicule, a ajuns în centrul unei dispute juridice după ce a fost contestat la Curtea Constituțională. Deși documentul a fost adoptat de Parlament și trimis spre promulgare pe 20 noiembrie 2025, aplicarea sa depinde acum de verdictul CCR, programat pentru 10 decembrie, în urma unei sesizări depuse de senatorii AUR.

Impozitele pe locuințe și autoturisme cresc semnificativ din 2026. Cum vor fi afectați proprietarii

Inițiativa legislativă propune o restructurare amplă a Codului Fiscal, cu obiectivul declarat de creștere a veniturilor locale și de eficientizare a administrării fiscale. Măsurile ar urma să influențeze direct atât proprietarii de locuințe, cât și companiile și șoferii, în special pe cei cu autoturisme considerate poluante.

Locuințele, reevaluate din 2026: impozite mai mari pentru majoritatea proprietarilor

Una dintre cele mai importante modificări privește modul de stabilire a valorii impozabile a clădirilor. Potrivit proiectului, grila utilizată pentru evaluarea locuințelor va fi actualizată substanțial. De exemplu, pentru clădirile rezidențiale de tip A dotate cu instalații complete, valoarea impozabilă ar crește de la 1.000 lei/mp la 2.677 lei/mp, o majorare de aproape trei ori.

În același timp, cota impozitului aplicată de autoritățile locale nu va mai putea fi mai mică decât cea din anul fiscal precedent, ceea ce limitează posibilitatea reducerilor la nivel local.

Proiectul elimină și o serie de facilități fiscale. Terenurile degradate, clădirile utilizate pentru activități agricole precum serele sau solarele, imobilele sanitare private și anumite clădiri administrate de stat sunt scoase din categoria proprietăților scutite de taxe. Rezultatul: mai mulți contribuabili vor fi obligați să plătească impozite suplimentare.

Sunt eliminate și prevederile care reduceau valoarea impozabilă în funcție de vechimea clădirii sau coeficienții folosiți pentru apartamentele din blocurile mari, măsuri ce până acum diminuau considerabil taxele pentru o parte din proprietari.

Schimbări majore și pentru impozitul auto: scumpiri în special pentru mașinile mici și hibride

Noile reglementări ating și segmentul auto, unde impozitele ar urma să crească pentru majoritatea vehiculelor, în special pentru cele cu motoare mici. Mașinile cu până la 1.600 cm³ vor avea, în multe cazuri, impozite chiar duble, iar vehiculele de până la 2.000 cm³ vor înregistra creșteri de aproximativ 50%.

Pentru motorizările mai mari, între 2.000 și 3.000 cm³, majorările sunt moderate, de circa 10–25%, în timp ce autoturismele cu motoare peste 3.000 cm³ vor fi taxate similar cu valorile actuale, în funcție de norma de poluare.

Se schimbă și tratamentul fiscal pentru tehnologiile „verzi”. Reducerea de minimum 50% acordată hibridelelor devine opțională și poate ajunge la maximum 30%, doar dacă autoritățile locale decid acest lucru. Practic, mulți proprietari de hibride vor plăti mai mult decât până acum. Pentru prima dată, proiectul introduce și o taxă anuală pentru vehiculele electrice: 40 de lei pe an.

Un alt element nou este colaborarea obligatorie între Ministerul Dezvoltării, MAI și Ministerul Transporturilor, pentru centralizarea datelor privind norma de poluare a autovehiculelor, informație ce va sta la baza calculului impozitului.

În funcție de decizia Curții Constituționale, noile reguli ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, moment în care atât proprietarii de locuințe, cât și firmele și șoferii ar urma să suporte taxe majorate.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită