Un nou studiu realizat de Federația Națională a Părinților – EDUPART arată că majoritatea părinților din România văd în digitalizarea școlii un instrument de îmbunătățire a calității educației. Potrivit cercetării prezentate la Palatul Parlamentului, 68% dintre respondenți consideră că integrarea tehnologiei în procesul educațional poate aduce beneficii concrete, iar 27% susțin că există deja dovezi clare că reforma digitală funcționează.
Studiul evidențiază diferențe între mediul urban și cel rural. În orașe, aproximativ o treime dintre părinți manifestă o atitudine mai critică față de sistemul educațional, deși dispun de resurse mai mari. Conform cercetătorilor, acest scepticism provine mai degrabă din contactul direct cu deficiențele școlii, decât dintr-o neîncredere structurală.
EDUPART arată că există două orientări majore în educație: tradițională (gramatică, religie, istorie) și modern-pragmatică (informatică, limbi străine, științe), care explică 65% din variațiile valorilor educaționale ale părinților. În același timp, 54% dintre respondenți susțin simultan promovarea valorilor morale și a competențelor moderne.
Studiul identifică trei tipologii principale:

- Tradiționaliști (46%) – majoritari în mediul rural, orientați spre valori morale și disciplină;
- Pragmatici (38%) – concentrați pe utilitate și adaptare la piața muncii;
- Civici (16%) – părinți cu educație superioară, încrezători în școală și în profesori, orientați spre valori democratice.
Aproape două treimi dintre părinți consideră că familia este principalul factor responsabil pentru prevenirea consumului de droguri, comparativ cu 22% care indică statul și doar 9% care consideră că școala ar trebui să intervină. Totodată, părinții cu încredere ridicată în stat sunt de aproape trei ori mai predispuși să considere că autoritățile trebuie să acționeze.
Pentru părinții cu venituri mai mici, formarea profesională reprezintă o soluție practică pentru viitor (+37% comparativ cu media națională), în timp ce cei cu studii superioare percep această cale ca o opțiune cu risc pentru mobilitatea socială. Mediul rural valorizează mai mult responsabilitatea și disciplina, în timp ce mediul urban pune accent pe gândirea critică și participare.
Conform sondajului, 74% dintre părinți au încredere mare în școală, în timp ce doar 39% se declară la fel de încrezători în administrația locală și 27% în minister. Opt din zece părinți consideră că educația reprezintă cea mai sigură investiție pentru viitorul copilului, însă doar 36% spun că reforma curriculară a fost explicată clar.
Datele au fost colectate între aprilie și iunie 2025, pe un eșantion reprezentativ de 19.183 de părinți, printr-un chestionar online standardizat cu 30 de întrebări privind: comunicarea școală-părinte, satisfacția față de instituțiile educaționale, percepția asupra reformei și digitalizării, orientările valorice și educația profesională.




0 Comentarii