Analizez deseori dacă tematica pe care o abordez săptămână de săptămână este în concordanță cu denumirea de Frumos a acestei rubrici. Îmi motivez diversitatea subiectelor considerând că nu numai simpla percepție olfactivă ori ceea ce ne oferă privirea constituie în exclusivitate „frumosul”. Dimpotrivă, cred că noțiunea este mult mai cuprinzătoare, integrând, spre exemplu, gândurile, relațiile dintre noi, cuvintele, bună starea, fără a mai aminti de prioritatea dată Pământului care ne oferă frumosul – drept de proprietate, alături de frumusețea belșugului care ne asigură hrana zilnică. Am adoptat această linie pe care o voi continua, fiind convins că cititorii acestor rânduri sunt oameni înțelepți și frumoși.
Voi continua să mă refer la dezbaterile care se desfășoară în Uniunea Europeană, Consiliul Europei, având pe agenda de lucru modificarea statutului PAC pentru perioada 2028-2034, respectiv o simplificare a birocrației, sub deviza „o mai bună administrare”. Comisia parlamentară pentru agricultură a elaborat un „Pachet” de simplificare „Omnibus”, având în vedere un obiectiv politic mai larg de consolidare a competitivității, prezentând la 14 mai 2025 următoarele prevederi: # chiar o altă denumire a PAC, respectiv N.R.P. = Plan Național Regional; # unificarea celor doi piloni de subvenționare: plăți directe și dezvoltarea rurală, investiții; # valoarea subvenției pentru un ha teren 130-240 euro; acordarea integrală a valorilor pentru fermele de până la 150 ha; # cu degresivitate de 25% a subvențiilor pentru fermele cu suprafețe între 150-750 ha; # plafonarea subvenției la 100.000 euro pentru fermele de peste 750 ha; # reînnoirea generațiilor – fermierii pensionari excluși de la plata APIA; condiționalitățile sociale, respectiv formalizarea contractelor chiar în fermele de familie unde tradițional lucrează soția și familia fermierului. Parlamentul U.E., la o primă analiză a Pachetului Comisiei, îl aprobă pe ansamblu, îndemnând Comisia să sporească controlul în administrarea fondurilor, urmând să fie evitate concentrarea ajutoarelor prin structuri complexe de proprietate (vezi latifundiile noastre), pe de altă parte, atenție la fragmentarea marilor ferme (pentru a evita plafonarea și degresivitatea).
De asemenea, a recomandat nevoia de redefinire cadru a fermelor, la nivel de U.E.; statele membre urmând să stabilească ce ferme sunt eligibile pentru subvenții. Au început reacțiile la Pachetul propus. La noi și-au unit eforturile Ministerul Agriculturii împreună cu așa-zișii apărători ai fermierilor, câteva autoproclamate organizații: Uniunea Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV); Alianța pentru Cooperarea Agricolă (ACA) ș.a. Se opun integral întregului Pachet; în locul diminuării cu 25% a bugetului pentru agricultură propun, dimpotrivă, sporirea cu 30% datorită inflației. Se împotrivesc plafonării la 100.000 euro; degresivității cu 25%, pensionării, unificării celor doi piloni ai subvenției. Ministrul Florin Barbu este în turneu prin țară pentru a obține acordul fermierilor.
La Argeș, înainte de „Toamna Piteșteană”, a fost ademenit la o chermeză pe malul Lacului Budeasa! Au în vedere, dacă tratativele diplomatice nu reușesc, să organizeze la Bruxelles un protest cu peste 1000 de tractoare! Au întocmit și o agendă, oarecum ultimativă, pentru dl președinte Nicușor Dan, atunci când Parlamentul U.E. va definitiva programul 2028-2034. A mai apărut, în context, pe piață, o inițiativă aberantă a unui secretar de stat din Ministerul Agriculturii, propunând ca subvențiile U.E. care în prezent încep de la 1 ha în sus, să fie date de la 2 ha în sus! Ar fi afectați cca 170.000 de proprietari cu 330.000 ha! Voi reveni.
Dr.ing. Ilarie Isac
Citește și Pastila de frumos. Satul românesc – obiectiv major în necesarul „Plan de ţară”
Citește și Pastila de frumos. Ferma – oportunitate pentru revenirea „căpşunarilor”
0 Comentarii