Web Analytics
scris joi, 03.07.2025

ABI şi ARO Dragon, blindatele româneşti construite pe modelul automobilului de la Câmpulung

ABI (Autovehicule Blindate de Intervenție) și ARO Dragon sunt blindatele românești construite pe modelul automobilului de la Câmpulung. ABI a fost unul dintre cele mai populare blindate românești pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, însă au fost produse în jur de doar 60 de exemplare, dar majoritatea a fost pentru export. ARO Dragon a fost o marcă de automobile româneşti destinate Ministerului Apărării Naţionale pentru acţiuni specifice acestui minister, putând fi echipate cu diferite dispozitive militare.

ABI şi ARO Dragon, blindatele româneşti construite pe modelul automobilului de la Câmpulung

Blindatul făcut dintr-un ARO, pe vremea lui Ceaușescu

ABI (Autovehicule Blindate de Intervenție) a fost unul dintre cele mai populare blindate românești pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, dar, în realitate, era un ARO 240, potrivit playtech.ro În ciuda problemelor sociale cu care se confrunta Republica Socialistă România, pe vremea comunismului au fost produse cele mai diverse automobile din întreaga istorie a țării noastre. Că nu toate mașinile produse de noi erau de calitate, ba chiar erau copiate după modelele străine, aici este discutabil. Cert este că ARO, a rămas cel mai bun producător auto românesc de mașini de teren. Pe la sfârșitul anilor ‘70, Automecanica Moreni producea primul blindat românesc, construit pe șasiul lui ARO 240. Au fost fabricate chiar și modele pentru export, care s-au numit AM 100. Deși păreau rudimentare la prima vedere, blindatele ABI s-au dovedit destul de eficiente, dar nu pentru Armată. Istoria acestei mașini a început în vara lui 1978, când autoritățile de la București (posibil, în frunte cu Ceaușescu) au cerut uzinei Moreni transformarea lui ARO 240 într-un vehicul blindat care putea executa foc de mitralieră, necesar subunităților de pază ale aeroporturilor.

17 ABI (Autovehicule Blindate de Intervenție) au defilat la parada din 23 august 1979

Cum totul se făcea potrivit devizei ”pe repede înainte”, mașina a fost gata până la sfârșitul anului, dar lui Nicolae Ceaușescu i-a plăcut atât de mult noul blindat, încât a ordonat să mai fie fabricate câteva exemplare. Dorea să le arate și cetățenilor în cadrul paradei militare de la 23 august. Dorința lui era lege, iar la parada din 23 august 1979, 17 ABI (Autovehicule Blindate de Intervenție) au defilat sub ochii tuturor. ABI era, de fapt, un ARO 240 echipat cu blindaj alcătuit din plăci de oțel sudate, cu grosimi cuprinse între 4 și 10 milimetri. Problema era că acest blindaj oferea protecție doar împotriva gloanțelor de calibru mic și a schijelor. Tot ce depășea calibrul de 7 milimetri, punea în pericol viața militarilor. Spațiul interior era unul generos, specific ARO: în față puteau sta șoferul (în stânga) și comandatul (pe locul de pasager, în dreapta). Pentru tragere, fiecare blindaj din dreptul pasagerilor și șoferului era prevăzut cu ambrazuri (deschizături prin care se execută trageri cu arma). În dreptul comandantului existau două ambrazuri, iar la șofer doar una.

Parbrizul și geamul ușii din stânga, la șofer, erau antiglonț, dar puteau fi acoperite și cu plăci de blindaj rabatabile. Pentru vizibilitate, în cazuri excepționale, ABI era dotat cu 6 periscoape, câte două în față și alte 4 în spate, pentru soldații pasageri. Cea mai interesantă componentă a vehiculului blindat era turela, care putea fi acționată doar manual și era echipată cu o mitralieră PKMS, de calibru 7,62 mm și încă una la exterior, de 12,7 mm. Acest ARO transformat într-o adevărată mașină de război a fost la un moment dat propus și Armatei, dar nu a fost acceptat și a rămas doar în dotarea echipajelor de protecție a aeroporturilor și pentru parade. Au fost produse în jur de 60 de exemplare, dar majoritatea a fost pentru export.

ARO Dragon, marcă de automobile româneşti destinate Ministerului Apărării Naţionale

ARO Dragon a fost o marcă de automobile româneşti destinate Ministerului Apărării Naţionale pentru acţiuni specifice acestui minister, putând fi echipate cu diferite dispozitive militare: AG, mitraliere, etc. ARO Dragon este şi el, din păcate, pe cale de dispariţie. Doar una singură mai este funcţională azi. ARO Dragon a fost fabricat la Câmpulung, în departamentul special de vehicule pe comandă CESAR, într-o serie destul de mică, potrivit 4tuning.ro. Era destinată pentru transmisiunile Armatei române în Afganistan. O parte din vehiculele construite au fost în Afganistan, dar unele nu. ARO Dragon a fost construit pe baza unui ARO de serie cu ampatament lung, avand aceleaşi detalii tehnice.

Adică un motor diesel de 80 cp, tracţiune 4×4 cu reductor şi cam atat. Deşi a primit un blindaj uşor, care face ca automobilul să treacă de pragul celor 3 tone, se pare că motorul se descurcă bine. La interior este loc pentru 6 persoane, care beneficiază de aer condiționat din fabrică. Ca orice lucru românesc, ARO Dragon nu a fost chiar cea mai bună mașină de război. Învechită, lipsită de siguranță și fiabilitate, a fost înlocuită de celebrele Hummere. Dar face cu siguranță parte din trecutul si istoria noastra auto. Au fost o evoluție a vehiculelor militare ABI, construite tot pe baza unui ARO, dar trecerea timpului și incompetența autorităților de a susține industria auto le-au condamnat la o moarte sigură.
Sursa: www.aro4x4.ro

Citește și 1972, anul în care a ieşit de pe banda de montaj primul lot de autoturisme ARO 240 şi „Papamobilul”

Citește și Repere temporale ale construcţiei Fabricii de Matriţe de la ARO

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Transfer de la Mioarele la Câmpulung

Pe lângă multiple abandonuri, în administrația locală din Câmpulung se mai fac și ceva angajări, dar și transferuri. Nu ies acestea întotdeauna,...