EFOR a analizat finanțarea campaniei electorale prin platformele social media, pentru perioada 5-25 aprilie.
Social media
- EFOR a analizat cheltuielile realizate de partidele politice, persoanele afiliate acestora și candidații independenți prin serviciile Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, Youtube), pe baza datelor furnizate de platforma parteneră Who Targets Me.
- Pentru Tik Tok nu putem estima costuri, întrucât nu are aceleași reguli privind publicitatea plătită ca celelalte 2 platforme.
- Pe lângă costurile propriu zise de promovare, competitorii au declarat cheltuieli pentru pregătirea materialelor de publicitate politică, în raportările privind veniturile și cheltuielile depuse la Autoritatea Electorală Permanentă. Singurul competitor la care putem identifica anumite costuri legate de campania pe Tik Tik este Victor Ponta, care a declarat 2,3 milioane de lei pentru productie materiale electorale TIK TOK și difuzare materiale de propagandă electorală online. Din datele declarate de ceilalți competitori nu reiese obiectul contractului.
- Datele acoperă perioada 5-25 aprilie. Analiza nu include date la zi întrucât acestea nu sunt publicate sub această formă de platforme, existând o diferență de câteva zile.
- În cazul politicienilor care candidează independent sau susținuți de o coaliție am decis să reprezentăm datele separat pentru coerență. De exemplu, Crin Antonescu e susținut de trei partide și și-a anunțat demisia din PNL la începutul lunii martie. Oricum, disclaimerul pentru paginile Facebook este legat de alianță, și nu de un partid anume – deci nu avem de unde ști cine exact a plătit. De asemenea, Victor Ponta a fost exclus din PSD pe 12 martie, deci nu poate fi asociat direct cu un partid.
Meta
- Datele analizate acoperă primele 3 săptămâni de campanie, adică perioada 5-25 aprilie, când au fost înregistrate cheltuieli de 5,7 milioane de lei. Comparativ, în primele 2 săptămâni competitorii cheltuiseră 3 milioane de lei. În cea de-a treia săptămână (18-25 aprilie) se observă o creștere a cheltuielilor, la 2,7 milioane de lei.

- Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au cheltuit 80% din bani – adică 4,6 milioane de lei. Doar în ultima săptămână pentru care avem date, 19-25 aprilie, cele trei pagini au cheltuit 2,4 milioane de lei. Cheltuieli vizibile sunt asociate în ultimele trei săptămâni și mai multor pagini neasumate, care au înregistrat cheltuieli de aproape 400,000 de lei.
- Chiar dacă în primele trei săptămâni de campanie competitorii au cheltuit 41 milioane de lei (46%) pentru cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online, costurile pentru promovare prin servicii Meta și Google rămân relativ reduse reduse, aproape 14% din costurile totale.
- Se poate observa faptul că valoarea cheltuielilor zilnice variază în perioada analizată. În ultima săptămână analizată s-a putut observa o creștere a cheltuielilor pentru Crin Antonescu și Nicușor Dan. Cele mai mari cheltuieli zilnice le-au atins Crin Antonescu, Nicușor Dan și Victor Ponta astfel:
-
- Crin Antonescu 228 de mii pe 24.04, 112 mii lei pe 10.04 și 134 mii de lei pe 16.04
- Nicușor Dan – 185 de mii de lei pe 25.04 și 125 mii de lei pe 13.04
- Victor Ponta – 88 mii de lei – 13.04 și 85 de mii de lei pe 20.04.
- Prin paginile oficiale de candidat, cel mai mult au cheltuit:
- Crin Antonescu – 1,8 milioane de lei; în total, împreună cu cheltuielile declarate de partidele care îl susțin, totalul ajunge la peste 2 milioane de lei.
- Victor Ponta a cheltuit 1,3 milioane de lei.
- Nicușor Dan a cheltuit 1,5 milioane de lei.
- George Simion a cheltuit pe pagina oficială 70 de mii de lei. În general, AUR a avut cheltuieli relativ mici, iar prin pagina oficială a partidului nu s-a plătit niciun fel de reclamă după începerea campaniei.

Lista cheltuielilor asociate fiecărui partid pot fi consultate în raport.
Pagini neasumate, care fac reclamă negativă
- În ultima săptămână, EFOR a sesizat AEP și BEC cu privire la pagina Realitatea de România. Prin intermediul paginii au rulat reclame cu un discurs favorabil candidatului Victor Ponta, care nu sunt marcate conform reglementărilor din OUG 1/2025. De asemenea, prin intermediul serviciului Facebook Ads s-au cheltuit 24 de mii de lei RON în perioada 5-25 aprilie 2025, fără ca pagina a fi asumată vizibil de un competitor electoral. Pagina a fost înființată pe 20 martie 2025.
- BEC a emis decizia 1081D/29.04 prin care a admis sesizarea EFOR cu privire la mai multe linkuri care cuprindeau conținut ilegal, iar AEP ne-a transmis pe 29 aprilie că AEP că va solicita marilor platformelor sprijinul pentru identificarea persoanelor fizice/juridice care suportă costurile pentru aceste pagini, iar faptele semnalate vor face obiectul controlului finanțării campaniei electorale.
- Mai multe pagini au continuat să promoveze, cel mai probabil cu încălcarea reglementărilor legale privind publicitatea politică, mesaje neasumate, care denigrează anumiți candidați. De la începutul campaniei aceste pagini au cheltuit aproximativ 600,000 lei.
Page ID | Nume pagină | Disclaimer | Când a fost creată pagina | Costuri estimate FB – RON 20-26 RON | Împotriva cui |
538637872670119 | Mircea Lupu | Mircea Lupu | 4 Feb 2025 | 56,455 | C. Antonescu, N Dan |
512607765277240 | Mariana Tomescu | Mariana Tomescu | 4 Feb 2025 | C. Antonescu, N Dan | |
586238861231978 | Mariana Popa | Mariana Popa | 4 Feb 2025 | 41,224 | C. Antonescu, N Dan |
306610649194793 | Le Caragiale | Le Caragiale SRL | 19 Apr 2024 | 4,705 | C. Antonescu, N Dan |
Salvăm România | Salvăm România | 27 Aug 2019 | 3,423 | Despre Victor Ponta, împotriva lui N. Dan & AUR |
- Între 5 și 25 aprilie prin serviciile plătite oferite Google s-au cheltuit 1,5 milioane de lei, în creștere procentuală față de raportările anterioare. PSD a ajuns la o cheltuială de 985 mii lei, iar cea mai mare cheltuială a fost pe 23 aprilie – 155 mii lei. Cheltuielile estimative asociate candidatului Crin Antonescu sunt de 1,1 milioane de lei. Nicușor Dan a cheltuit aproximativ 263 de mii de lei, iar Victor Ponta 110 mii lei.

Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și al Equal Rights & Independent Media (ERIM). Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Expert Forum și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale UE și ale ERIM.

EFOR este partener Who Targets Me. Pentru mai multe detalii despre finanțarea politică în online vedeți https://trends.whotargets.me/dashboard/countries
0 Comentarii