Pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului local Câmpulung din luna ianuarie nu au fost dezbătute doar cele două solicitări de achiziționare de servicii juridice incluse inițial pe ordinea de zi, ci s-a ajuns la cinci asemenea proiecte de hotărâre. Cazurile de acest fel au explodat efectiv în ultimii ani, dar practica apelării la sprijin extern este veche. Și rezultatele nu sunt neapărat cele scontate.
Din 2012 și până în prezent am identificat 22 de hotărâri de consiliu prin care s-a apelat la servicii juridice din afara aparatului propriu al primarului. Asta fără a lua în considerare și situațiile în care asemenea solicitări nu au fost acceptate! Iar ca număr de dosare pentru care a fost nevoie de avocați, acesta tinde către 40. Din luna iunie a anului 2024 și până în prezent s-a ajuns la opt proiecte de hotărâre având acest obiect, referitoare la zece procese. Și este de precizat faptul că în perioada menționată nu a fost solicitantă unică municipalitatea, ci a intrat în horă și Spitalul Câmpulung cu opt dosare din cele zece. La mijloc se află o dispută din care au izvorât mai multe litigii declanșate de un fost medic angajat al unității medicale, dar și o solicitare de daune morale.
În ianuarie, dincolo de cererile Spitalului, solicitările au vizat cazul deja prezentat al firmei Mădălina srl și procesul pentru terasa de paradă a Mausoleului Mateiaș. Tangent acestuia din urmă a mai fost un litigiu pentru care s-a apelat la avocați din afară, un proces declanșat în 2018 și pierdut de municipalitate.
30.000 de lei pentru o suspendare
După cum am precizat, obiceiul nu este de ieri, de azi, ci a fost inițiat prin 2012. De-a lungul timpului, denumirea hotărârilor a variat, deși în esență obiectul a fost același. S-a pornit cu Hotărârea nr. 15 din 2012 privind angajarea unui avocat, s-a ajuns în 2015 la menționarea ”angajarea casei de avocatură SCPA Postelnicescu, Nenu, Mihăilescu”, deci atribuire directă, apoi a apărut sintagma ”angajarea unei case de avocatură”, iar acum se solicită, citez, ”achiziționarea de servicii juridice de consultanță, asistență și reprezentare”.
Acum serviciile sunt achiziționate online. Și costă, evident! Referitor la acest aspect, secretarul general al Câmpulungului a precizat faptul că în ultimii trei-patru ani cheltuielile destinate acestor servicii nu au depășit 50.000 de lei. Cazuri, după cum am precizat, au fost multe. Dar parte din bani nu a adus rezultatul scontat, exemple fiind constituite de procesele declanșate de consilieri locali și angajați ai Primăriei după reorganizarea din 2021 a aparatului propriu al primarului, manevră făcută la sugestia unui city-manager plătit regește pentru ceea ce ulterior s-a dovedit a fi un izvor de litigii. Concret, s-au pierdut bătăliile pentru reorganizarea Poliției locale, deși acum se vehiculează o variantă inedită a acesteia, și cele duse cu angajați ce au fost concediați. Instanțele le-au dat câștig de cauză celor disponibilizați!
S-au pierdut procese și mai înainte de nebunia cu reorganizarea. De notorietate este cazul cu Energi-Co Holding, după o manevră a fostului primar Sorin Buta, cel cu Institutul Național al Patrimoniului, la mijloc fiind Palatul Culturii, cel cu Grup Corint, pentru reabilitarea centrului istoric, un proces suspendat, dar în cadrul căruia serviciile juridice din afară au costat Câmpulungul peste 30.000 de lei. S-a apelat la avocați și la final de mandat 2012-2016, atunci când s-a disputat în instanță scaunul de viceprimar cu atribuții de primar, acea contră dintre Liviu Țâroiu și Bogdan David, acum colegi la PSD.
Juriști pe jumătate, angajări suspendate
Atât în cazul proceselor Primăriei, ale municipiului, cât și în cele ale Spitalului, motivația solicitării sprijinului din exterior este cam aceeași. Adică lipsa de personal, suprasolicitarea juriștilor proprii și, sau, complexitatea cauzelor. Oricum, ideea e că motive se găsesc, iar legea care permite angajarea de avocați a dispus in extenso pe subiect. Iar Primăria Câmpulung mai are acum doar doi consilieri juridici, dintre care unul angajat în ianuarie 2025, pe când la Spital fostul consilier juridic e acum managerul unității, serviciile de specialitate aflându-se în sarcina unui angajat cu jumătate de normă.
La începutul mandatului 2020, Primăria Câmpulung funcționa cu trei consilieri juridici la serviciul de specialitate, plus juristul de la relația cu Consiliul local. Doar că la Juridic și la Investiții s-au consemnat cele mai multe plecări, din diverse motive asupra cărora s-a tot discutat cu referire la modul de relaționare între șefi și funcționari. La fel de adevărat este faptul că au intervenit și pensionări. Dar și ”transferuri”, un consilier juridic trecând acum în rândul consilierilor personali ai primarului. Și angajările sunt suspendate acum…
Cătălin Ioan Butoiu
Citește și La loc comanda în cazul asocierii pentru câinii de la Câmpulung
0 Comentarii