# Cum s-a îndatorat enorm unul dintre cele mai cunoscute branduri din Argeş
S.C. Lactag, compania care, la începutul acestui an anunţa intenţia de a-şi mări reţeaua „Pe Gustate” de la 35 la 80 de magazine, a ajuns, de fapt, să mai rămână cu doar 19 astfel de puncte. S-a întâmplat în contextul în care, în februarie 2016, firma a intrat în insolvenţă, iar acum se zbate să se redreseze printr-un plan de reorganizare cu care să facă faţă propriilor probleme financiare, ofensivei brandurilor străine care au acaparat piaţa de lactate dar şi concurenţilor din domeniul producţiei de carne, segment pe care activează şi Lactag. Mai mult, compania intenţionează şi diminuarea semnificativă a vânzărilor prin Kaufland.
La acest moment, reţeaua Lactag – Pe gustate are cu 16 magazine mai puţin faţă de data intrării sale în insolvenţă. Practic, pe tot ce s-a dovedit nerentabil în această reţea s-a pus lacătul. Prin această măsură, compania încearcă să iasă la liman din insolvenţa declarată la începutul lunii februarie a acestui an.
„Managementul companiei, împreună cu acţionarii companiei analizează restrângerea activităţii acolo unde este necesar. Principalele motive sunt reprezentate de neatingerea pragului de rentabilitate a fiecărui magazin în parte, concurenţa tot mai puternică din partea lanţurilor de magazine internaţionale, care îşi deschid magazine chiar şi în pieţe de tipul tradiţional, dar şi perioada de reorganizare în care societatea Lactag se află”, spune Bogdan Asan, director de marketing S.C. Lactag.
Jumătate dintre magazine erau profitabile
Restrângerea numărului de magazine face parte din strategia de continuare a procedurii insolvenţei S.C. Lactag, care urmăreşte restrângerea ariei magazinelor la un nivel sustenabil pe tremen mediu şi lung.
De altfel, încă din toamna anului trecut s-a constatat că doar jumătate dintre magazinele Lactag erau profitabile, cu un volum al vânzărilor (atât producţie proprie cât şi terţi) care să justifice cheltuielile cu transportul, salariaţii şi utilităţile.
Pe termen mediu şi lung, se are în vedere o redimensionare a liniei de business în funcţie de profitabilitatea fiecărui magazin şi de piaţa de desfacere, redimensionare care presupune inclusiv deschiderea de magazine noi, aşa cum s-a întâmplat în aprilie, 3 din cele 19 magazine existente ale reţelei Lactag – Pe gustate (două în judeţul Dolj şi unul în Argeş) fiind de fapt noi. Cele 19 magazine actuale (din Piteşti, Craiova, Slatina, Strehaia, Balş) ale reţelei proprii sunt de fapt rezultatul unei strategii care a presupus închiderea a 18 astfel de puncte din cele 35 şi deschiderea a noi trei magazine.
Diminuarea semnificativă a vânzărilor prin Kaufland
Strategia de continuare a activităţii Lactag se învârte în special în jurul fabricii sale de lapte, componenta cea mai profitabilă a companiei, care până acum a reuşit să compenseze deficitele celorlalte două divizii ale sale (fabrica de carne şi Lanţul de magazine).
În ceea ce priveşte Fabrica de lactate, „prioritare pentru management în această perioadă sunt principalele contracte cu Key Accounts, cu Consiliul Judeţean (în forma modificată, anume intermedierea cantităţilor produse de Simultan S.A.), cu principalele reţele de magazine şi principalii distribuitori (…). S-a trecut deja la eliminarea canalelor de vânzare pierzătoare (exemplu – diminuarea semnificativă a vânzărilor prin Kaufland) şi la restrângerea altor canale precum distribuţia proprie, adaptată noilor realităţi şi noilor volume de producţie estimate”, arată Aurel Podariu, managerul CITR Group – administratorul judiciar al SC Lactag.
Grad de îndatorare uriaş: peste 90%
Ce a determinat intrarea în insolvenţă a S.C. Lactag, o societate cu o cifră de afaceri de peste 68 de milioane lei în 2015, care părea pe val şi în care s-a investit enorm? Este o întrebare al cărei răspuns se găseşte tocmai în aceste investiţii uriaşe.
Practic, societatea comercială a desfăşurat, din 2013, un proces investiţional continuu, proces care a avut în vedere atât modernizarea fabricii de lapte, achiziţia unei fabrici noi – cea de carne – şi achiziţionarea unei flote auto permanente care să asigure o logistică mai bună pentru companie. Toate acestea s-au făcut, evident, cu nişte costuri (de contractare a unor împrumuturi, rate şi dobânzi bancare, rate şi dobânzi de leasing etc), cheltuieli care s-au resimţit în lichidităţile companiei. Firma a trebuit să direcţioneze un procent semnificativ din disponibilul generat de activitate în acoperirea acestor costuri.
„Societatea înregistrează şi a înregistrat şi în perioada anterioară un grad de îndatorare foarte ridicat, peste 90%, în condiţiile în care un grad de îndatorare acceptabil este de 50-60%. Putem vorbi chiar de o supraîndatorare a companiei, având în vedere că acest indicator s-a menţinut constant în ultimii 3 ani. Acest grad de îndatorare reflectă dependenţa companiei de sursele împrumutate, fie de la bănci, furnizori sau acţionari, pentru desfăşurarea activităţii şi este în strânsă legătură cu procesul investiţional în care s-a aflat societatea începând cu 2012”, mai arată administratorul judiciar al companiei.
Din toamnă, Lactag s-ar putea repune pe picioare
Oficialii companiei estimează că societatea comercială poate ajunge la un profit operaţional începând cu luna octombrie a acestui an, în condiţiile în care în buget nu este inclusă estimarea accesării unei finanţări discutate deja cu Next Capital IFN S.A., în cuantum de aproximativ 1,5 milioane lei.
La acest moment, un atuu al societăţii îl reprezintă portofoliul de contracte existente cu marii retaileri şi faptul că societatea comercială deţine o capacitate de producţie ce poate asigura necesarul de produse pentru contractele în vigoare.
Isabela Moiceanu
0 Comentarii