Acum 20 de ani, operaționalizarea Sistemului Național Unic Apeluri de Urgență (S.N.U.A.U.) 112 înlocuia numerele 955, 961 și 981, la care puteau fi apelate în mod individual agențiile specializate de intervenție. Astfel devenea posibilă gestionarea coordonată, colaborativă și eficientă a situațiilor în care este necesară intervenția rapidă a agențiilor specializate, pentru salvarea de vieți omenești și limitare situațiilor de pericol pentru persoane și bunuri.
Pe parcursul anului 2023, aproximativ 45.000 de apeluri prin Sistemul Național Unic Apeluri de Urgență 112 au fost primite de către Inspectoratul de Poliție Județean Argeș (cu o medie de aproape 130 de apeluri pe zi).
Aproape 22.000 de apeluri au necesitat verificări, efectuate în mod operativ de polițiștii de ordine publică și cei rutieri.
Majoritatea situațiilor sesizate care au necesitat verificări în teren sunt situații ce implică intervenția reprezentanților mai multor agenții.
Citește și Sediul ISU Argeș, mutat temporar
O astfel de situație, gestionată în mod oportun de către persoanele și agențiile implicate, a avut loc în seara zilei de 04 februarie a.c., când un reprezentant al Jandarmeriei Argeș a primit un mesaj pe telefonul de serviciu, prin care o persoană transmitea că se află într-o situație disperată, sugerând că ar putea recurge la un gest suicidal. Imediat, aceasta a contactat Serviciul Național Unic Apeluri de Urgență 112, apelul fiind transmis Inspectoratului de Poliție Județean Argeș. Operatorul 112, polițist cu experință atât în activitatea operativă, cât și ca operator al serviciului apeluri de urgență, a recunoscut semnele unei situații cu potențial pericol, fapt pentru care a făcut tot posibilul pentru a comunica cu persoana care a transmis mesajele, astfel încât să lămurească cu ce situație concretă se confruntă, unde se află persoana și cum poate fi ajutată. În urma demersurilor, a rezultat că persoana în cauză nu se afla pe raza județului Argeș, ci a municipiului București, unde, în urma colaborării cu polițiștii din cadrul Direcției Generale a Poliției Municipiului București, persoana a fost depistată. Astfel, s-a stabilit că persoana în cauză, ce susținea că ar fi o minoră de 15 ani, era, de fapt, o femeie cu vârsta de 28 de ani, iar în urma verificărilor efectuate de către polițiștii Secției 3 Poliție București, cea în cauză a fost internată pentru îngjijiri medicale de specialitate.
Însă, atenție, cetățenii pot suna la 112 atunci când sunt într-o situație de urgență sau au motive să creadă că cineva se află într-o situație de urgență, altfel, amenzile sunt usturătoare.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 de ore la 200 de ore în folosul comunității. Totodată, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.
Pentru săvârșirea din nou a contravenției, în interval de un an, de la sancțiune, se aplică amenzi duble.
O situație de urgență este cea în care sunt puse în pericol viața, proprietatea și/sau mediul și care necesită asistența imediată a agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.
0 Comentarii