Scandalul Transfăgărăşan şi furia patronului de la Valea cu Peşti

0 5

# Dumitru Grecu: „Îmi pare rău de conducerea județului că se lasă călcată în picioare”

Transfăgărășanul, spectaculosul drum împânzit de cascade și păduri, este o dovadă incontestabilă a frumuseții țării noastre. Cu toate acestea, acest drum celebru este deschis doar patru luni pe an, în perioada iulie- octombrie, din cauza riscului de alunecări de teren, căderi de pietre, avalanșe. În acest an, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat deschiderea acestui drum până la data de 1 iulie din cauza fenomenelor meteorologice. Am stat de vorbă cu omul de afaceri Dumitru Grecu, cel care deține hotelul de patru stele Valea cu Pești, situat în apropierea Lacului Vidraru. Acesta este unul dintre operatorii economici importanți afectați de amânarea deschiderii Transfăgărășanului.

Dumitru Grecu: „Cineva vrea să își bată joc de județul Argeș”

„Să fiu sincer, cred că este o ambiție prostească a conducerii de la CNAIR, pentru că i-am acționat în instanță, întrucât blocau drumul nejustificat. Au vrut să ne demonstreze că au pâinea și cuțitul în mână. Au fost turiști străini, ca în fiecare an, care au desfăcut porțile. Astfel, s-a circulat cu trei săptămâni înainte de deschiderea oficială. S-a circulat absolut normal. În mod normal, anul acesta puteau să deschidă Transfăgărășanul în data de 1 mai, pentru că nu mai era zăpadă. Nicăieri în Europa nu există un drum închis, indiferent de altitudine, în data de 1 mai. Numai în România se ține închis până la 1 iulie, bătaie de joc.
Transalpina a fost deschis la 15 mai, în mod oficial. Cineva vrea să își bată joc de județul Argeș. Îmi pare rău de conducerea județului Argeș, care se lasă călcată în picioare de oricine. Argeșul e unul dintre cele mai puternice județe și merită mai multă considerație. Am senzația că nimănui nu-i pasă.
Ne-am pierdut o grămadă de bani, toți agenții economici de pe Transfăgărășan. Fluxul turistic a crescut excepțional după deschiderea oficială, dar foarte mulți oameni nu se duc pe Transfăgărășan atunci când e închis, pentru că trebuie să își asume responsabilitatea.”

Avalanșa din 27 mai îl contrazice pe Grecu

În data de 27 mai, anul curent, un accident a avut loc pe Transfăgărăşan, cauzat de niște căderi de pietre de pe versanți. În cădere, pietrele au atins două autoturisme, dintre care unul în deplasare, și o persoană a prezentat ulterior traumatisme și o stare de amnezie.
„Vizavi de accidentul care a avut loc pe Transfăgărășan, este vina exclusiv a celor de la întreținerea drumurilor. Era doar o bucată de zăpadă care rămăsese pe niște bolovani. Am trecut pe acolo și le-am spus că o să cadă, că trebuie dată la o parte și să fie curățat drumul, dar… nu s-a întâmplat. Bineînțeles că a căzut și a antrenat pietre. De fapt, n-a fost nicio avalanșă de zăpadă. Dacă cei de la Compania de Drumuri nu iau măsuri, așa se întâmplă tot timpul. Dacă treceți pe Transfăgărășan, o să vedeți că pietrele curg tot timpul. Orice pericol iminent poate fi îndreptat înainte de a apărea, dar nu se vrea.”

Campanie de promovare a Transfăgărășanului în Polonia

Managerul hotelului Valea cu Pești, Dumitru Grecu, a fost anul trecut în Polonia, împreună cu ambasadorul României din Polonia, pentru a promova șoseaua Transfăgărășan.
„Eu am făcut eforturi personale de promovare a Transfăgărășanului. Am organizat o caravană care a venit din Cracovia până pe litoral și a trecut și pe Transalpina și pe Transfăgărășan. Am făcut o promovare extraordinară în Polonia, așa că anul acesta e plin de polonezi în România, dar nimănui nu-i pasă. (…) Important e să facem eforturi. Vrem să facem ceva pentru țara asta sau nu vrem să facem? Vrem să avem un loc călduț și liniștit unde să nu ne asumăm responsabilități sau vrem să fim niște oameni adevărați care fac ceva pentru țara asta?”, adaugă Dumitru Grecu.

Ambiţia prostească a CNAIR: Transalpina – da, Transfăgărăşanul – nu

Pentru a rămâne deschis tot anul, Transfăgăraşanul are nevoie de modernizare. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat pe 28 aprilie 2018 licitaţia pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic necesar pentru reabilitarea / modernizarea șoselei Transfăgărăşan. Valoarea estimată a contractului este de circa 5 miliarde lei. Compania de Drumuri lansase încă din vara lui 2015 o licitație similară, pentru circa trei milioane de lei, dar care a fost anulată.
„Acum trei ani, împreună cu domnul ministru Teodorovici, împreună cu Comisia de Transporturi din Camera Deputaților și împreună cu secretarul de stat care a devenit ulterior ministrul Transporturilor și împreună cu directorul general de la Compania de Drumuri, am avut o întâlnire pe Transfăgărășan, la Valea cu Pești, unde s-a hotărât că Transfăgărășanul este drum strategic, de importanță națională și pentru turism și pentru o serie întreagă de activități. Ca atare, domnul ministru a promis că alocă bani să se facă un studiu de fezabilitate pentru determinarea condițiilor în care șoseaua Transfăgărășan poate să fie deschisă tot timpul anului. Au trecut trei ani. Nici până azi nu s-a rezolvat… S-a încercat o licitație, încă una, dar rezultatele sunt un fel de bătută pe loc. Totul e la nivel declarativ, toată lumea vrea, dar când vorbim de fapte nu mai e nimic.
Nu e foarte complicat să ții drumul deschis tot timpul anului. Mai trebuie făcute niște investiții, niște protecții pentru avalanșe, ori implicare mai activă a celor de la Compania de Drumuri. În primă fază, fără niciun fel de investiție, drumul poate fi deschis la 1 mai sau la 15 mai, așa cum se întâmplă pe Transalpina, acolo unde drumul urcă cu 100 de metri mai mult în altitudine. E bătaie de joc. Nu că aș vrea răul cuiva. Eu vreau să fie bine peste tot, dar nu mi se pare normal ca un drum cu 100 metri mai înalt decât Transfăgărășan să fie deschis cu o lună jumate mai devreme. Acolo nu sunt avalanșe, probleme? Acolo se poate, aici nu se poate?! Chiar sunt foarte supărat că nimeni nu face ceva”, a încheiat omul de afaceri Dumitru Grecu.
Mari Tudor

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata