Podul minciunilor de pe Râul Doamnei

0 1.414

# Dovezi nucleare împotriva constructorului Bobi Marinescu, furnizate de o expertiză cerută de Primăria Piteşti # Asfaltul turnat pe podul peste Râul Doamnei, mai subţire decât cel din proiect # „Grosimea straturilor turnate nu respectă pe cea a straturilor din proiect” – este una dintre numeroasele deficiențe identificate de expertul tehnic Diaconu Ion Dumitru # Viceprimarul Apostoliceanu: „E un dezastru la podul de peste Râul Doamnei, o bătaie de joc și asta se vede cu ochiul liber, nu trebuie să fii specialist” # În replică, omul de afaceri Bobi Marinescu declară: „Când s-a făcut acea expertiză, trebuia să fim și noi anunțați, ca să fim acolo. Eu nu am încredere în acea expertiză”

Finalizată în iunie 2014, modernizarea podului de peste Râul Doamnei a fost făcută superficial și în bătaie de joc. Fapt dovedit și de o expertiză tehnică cerută de Primăria Pitești și realizată în 2017 de către expertul tehnic autorizat Diaconu Ion Dumitru. Expertiză tehnică urmată de un raport suplimentar, realizat în octombrie 2017. Raportul de expertiză tehnică scoate la iveală numeroase nereguli privind lucrările de modernizare a podului, lucrări finanțate de Uniunea Europeană în procent de 97% și efectuate de firmele Star Trading Impex și Zeus.
Concret, expertul tehnic Diaconu Ion Dumitru a constatat, printre altele, fisuri la grinzile prefabricate, infiltrații multiple, degradarea protecției anticoroziune, segregarea betonului și porțiuni cu beton degradat. Și asta după doar trei ani de la finalizarea lucrării.

Parapeții de pe pod s-au degradat rapid

Expertul Diaconu Ion Dumitru spune în raportul de câteva zeci de pagini întocmit: „Calea pe rampe este realizată din îmbrăcăminte asfaltică și prezintă ciupituri, faianțări și crăpături. Calea pe pod prezintă gropi, denivelări, ciupituri și crăpături”.
Tot în raportul de expertiză tehnică s-a constatat degradarea sistemului de protecție, mai exact a parapeților metalici de pe cele două laturi ale podului. Expertul contractat de Primăria Pitești a realizat numeroase fotografii în care se văd zeci de zone cu rugină pe parapeți sau porțiuni în care vopseaua pur și simplu s-a luat. Și asta în doar trei ani.

Pod fără dispozitive antiseismice

În raportul de expertiză tehnică se mai constată și alte probleme: „Unele guri de scurgere sunt înfundate și nu au tuburi prelungitoare până sub intradosul grinzilor. Nu s-au executat dispozitivele antiseismice prevăzute în documentația de execuție. Se apreciază ca satisfăcătoare calitatea lucrărilor de întreținere, deoarece mai puțin de 20% dintre lucrări nu au fost executate. Podul are degradări vizibile, fiind necesare lucrări de reparații și întreținere”.
În expertiza tehnică întocmită s-a constatat și lipsa documentației cu privire la rețetele și rapoartele de încercări (teste laborator) pentru asfaltul ce a fost pus pe pod.
Ca recomandări, expertul Diaconu Ion Dumitru spune că sunt necesare: desfacerea stratului de uzură și refacerea lui în conformitate cu normativele în vigoare, indiferent de rezultatele de laborator; înlocuirea dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilatație cu unele noi, ce vor fi de tip etanș; reparații căi de acces pe rampe; decolmatare guri de scurgere înfundate.

„Grosimea straturilor turnate nu respectă pe cea a straturilor din proiect”

În raportul de expertiză tehnică suplimentar întocmit în octombrie 2017, alte nereguli ies la iveală; și încă unele delicate, legate de faptul că asfaltul turnat pe pod este mai subțire decât cel prevăzut în proiect: „Pe pod s-au turnat două straturi de mixtură asfaltică MAS16, față de proiect, unde erau prevăzute două straturi de 3 cm beton asfaltic BASP16 și 4 cm mixtură asfaltică BAPm16. Grosimea straturilor turnate nu respectă pe cea a straturilor din proiect. Grosimile mici ale straturilor rutiere conduc la apariția unor tensiuni suplimentare în structura mixturilor asfaltice, influențând caracteristicile dinamice”.
Iar nerespectarea grosimii straturilor de asfalt a dus la alte probleme, după cum se arată în raport: „Absorbția de apă determinată pe epruvete cilindrice are o valoare scăzută din cauza nerespectării grosimii straturilor rutiere. Din cauza traficului foarte greu raportat la grosimea straturilor existente, s-au produs compactări suplimentare, acestea reducând volumul de goluri din structura mixturii asfaltice. Reducerea volumului de goluri a dus la reducerea valorii absorbției de apă”.
O altă neregulă constatată de expertul Diaconu Ion Dumitru este aceea că, în documentația pusă la dispoziție de către Primăria Pitești, nu s-a găsit nicio dispoziție de șantier/planșă de înlocuire a rosturilor de 5 cm cu rosturi de 2 cm la pod.
Și tot expertul Diaconu Ion Dumitru concluzionează negru pe alb: „Starea de degradare a căii de pe pod se datorează traficului foarte greu, coroborat cu nerespectarea grosimii sistemului rutier din normativul AND546/2013. Starea de degradare a rosturilor de dilatație se datorează traficului foarte greu, coroborat cu calitatea materialelor puse în lucrare”.
Proiectul „Modernizare Pod peste Râul Doamnei” a fost finalizat pe 29 iunie 2014. Valoarea totală a proiectului, finanțat prin fonduri europene, a fost de 3.737.466,53 lei, din care contribuția proprie a Primăriei în proiect a fost de 101.743,02 lei.

Viceprimarul Apostoliceanu: „Am făcut podul cu bani europeni şi acum trebuie să îl reparăm cu banii noştri”

18 apostolniceanu 1250Iată ce ne-a declarat viceprimarul Sorin Apostoliceanu legat de problemele de la podul de peste Râul Doamnei: „Nu e nimic în regulă la podul de peste Râul Doamnei. Se vede clar după expertiză că podul nu a fost făcut în regulă. Am făcut o licitație să luăm o proiectare pentru reparația podului. În câteva săptămâni, proiectantul ne va spune cât va costa această lucrare. Apoi vom face licitație ca să refacem podul. Apoi îi vom da în judecată pe cei doi constructori și pe proiectantul de atunci. Trebuie să vedem cine e de vină că a fost refăcut podul atât de prost. E un dezastru la podul de peste Râul Doamnei, o bătaie de joc și asta se vede cu ochiul liber, nu trebuie să fii specialist. Sunt foarte multe nereguli, inclusiv din cauza materialelor folosite. Trebuie să vedem exact ce pagubă e acolo. Noi am făcut podul cu bani europeni, acum trebuie să îl reparăm cu banii noștri și apoi să ne recuperăm banii în instanță. Dacă nu facem acest lucru, riscăm să ne ceară banii înapoi cei de la Uniunea Europeană”.

Ce spune omul de afaceri Bobi Marinescu: „Primăria nu a respectat un plan de întreţinere şi reparaţii”

Am luat legătura și cu omul de afaceri Bobi Marinescu, managerul Star Trading, pentru a ne spune punctul său de vedere despre expertiza realizată la solicitarea Primăriei Pitești și legat de problemele podului. „Când s-a făcut acea expertiză, trebuia să fim și noi anunțați, ca să fim acolo. Eu nu am încredere în acea expertiză. Se poate chema un expert oricând. Eu nu știu cine e acel expert și nici nu mă interesează. O expertiză se face în momentul în care chemi și firma constructoare și beneficiarul. Legat de probele de asfalt, acelea s-au luat din niște goluri. Dacă se luau cu 10 cm mai încolo, era de două ori mai mult asfalt. Nu poți să vii să îmi spui mie că nu s-a turnat asfalt cum trebuie, e o tâmpenie. Când s-a făcut recepția lucrărilor, s-au făcut măsurători, s-au luat probe. În același timp, am și eu o expertiză ce arată că lucrările sunt făcute corect”, ne-a declarat Bobi Marinescu.
Legat de faptul că, așa cum se precizează și în expertiză, calea de rulare de pe pod are gropi și denivelări, iată ce spune managerul Star Trading: „Normal că acea cale de rulare arată urât. Ia să îi întrebați pe domnii de la Primărie dacă au respectat un plan de întreținere și reparații. Să îmi arate și mie planul de întreținere și reparații al podului în care sunt prevăzute decolmatări ale căilor de evacuare a apelor. Eu am respectat un proiect, nu am făcut nimic de capul meu. Am atras atenția de la început că rosturile de dilatare nu sunt ceea ce trebuie pe pod, am făcut adresă scrisă și mi s-a spus că nu se poate. Rosturile ce s-au pus la podul de peste Râul Doamnei sunt soluții din anii 1950. Să mă dea în judecată Primăria. Dar s-ar putea să aibă surprize. Și atunci vor răspunde și ei. De ce la podul de peste Argeș lucrurile funcționează? Pentru că a fost alt proiectant”.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata