Megafacturi emise de Termo Calor iarna aceasta: „Ăsta nu mai e furt, e jaf curat!”

0 759

# Încălzirea apartamentelor racordate la sistemul centralizat a ajuns să coste dublu față de cea a locuințelor cu centrale

Luna aceasta, mii de piteşteni racordați la sistemul centralizat de termoficare s-au trezit că au de plată la încălzire, pentru luna precedentă, sume uriaşe, chiar cu 50% mai mari decât cele din decembrie anul trecut, deşi preţul gigacaloriei n-a crescut în acelaşi procent. Sunt voci care suspicionează că facturile n-ar reflecta întocmai realitatea consumului și cer societăţii Termo Calor Confort să precizeze public temperaturile evidențiate în registre la furnizarea agentului termic și să detalieze consumurile proprii. În plus, cei indignaţi speră într-o autosesizare a Curții de Conturi cu privire la aceste facturi. În condițiile în care încălzirea apartamentelor racordate la sistemul centralizat a ajuns să coste şi dublu față de costurile cu încălzirea locuințelor dotate cu centrale termice de apartament, perspectivele celor rămaşi în reţea par sumbre, cu atât mai mult cu cât, de iarna viitoare, când Primăria Piteşti va reduce, cel mai probabil, subvenția pentru agentul termic, facturile vor fi și mai mari. Conducerea Termo Calor invocă trei motive pentru facturile mărite: preţul de vânzare la populaţie, majorat din aprilie 2018, mai mult agent termic livrat și mai multe zile facturate.

„Polul Nord s-a mutat la Pitești. Asta nu mai e furt, e jaf curat. Factura din decembrie bate orice record. Dacă aveam 4 calorifere în casă, treceam cu mult de 700 de lei. (…) Pentru ianuarie, sigur mă pregătesc de aproape 1.000 de lei”, spune Constantin Enoiu, un piteştean care locuieşte în zona centrală a Piteştiului, într-un apartament cu trei camere, cu trei calorifere (în bucătărie nu are).
Factura ce i-a fost emisă de SC Termo Calor Confort pentru decembrie 2018 însumează 622 de lei (apă caldă şi căldură).

„Să-mi dea defalcat, să văd și eu pe ce-mi ia banul!”

Omul suspicionează că furnizorul de agent termic ar fi umflat artificial factura şi că ar fi luat în calcul niște temperaturi mai scăzute decât în realitate. De altfel, piteşteanul nu este la prima sesizare de acest gen făcută redacţiei noastre. Anul trecut s-a adresat „Jurnalului de Argeş” după ce a făcut un demers propriu către Termo Calor Confort şi OJPC Argeş. Asta după ce, în urma unei facturi neaşteptat de mari, i-a venit ideea să compare temperatura exterioară medie pentru octombrie 2017 declarată de Termoficare cu cea de la Stația Meteo Pitești şi a descoperit că între temperatura indicată de Termo Calor și cea de la Stația Meteo Pitești există o diferență de 5 grade Celsius.

„Până nu intră Curtea de Conturi să verifice legalitatea acestor facturi, fac ce vor cu noi!”

„Eu i-am cerut și anul trecut domnului Richițeanu registrele cu temperaturile. Chiar dacă asociația are contract cu ei, Termo Calor are relație contractuală la plată cu mine și, deci, am dreptul să știu ce mi se facturează, așa că am vrut să văd și eu consumurile. Mi s-a spus că n-au timp de așa ceva. Cer și acum să-mi dea defalcat, să văd și eu pe ce-mi ia banul! Până nu intră cineva care are dreptul în ei, Curtea de Conturi, să verifice legalitatea acestor facturi, fac ce vor cu noi! Și noi, cei din această asociație, avem puțin în comparație cu alții. Cei din partea cealaltă, de la «Așchiuță», unde n-a fost nimic modernizat, au facturi și mai mari”, mai spune Constantin Enoiu.

„În București, facturile au fost sensibil egale cu cele din decembrie anul trecut”

Piteșteanul vrea ca Termo Calor să-i justifice de ce factura sa e cu aproape 50% mai mare decât în luna corespondentă a anului precedent, în condițiile în care prețul gigacaloriei n-a crescut în același procent.
„Să fim serioși, n-a fost cel mai geros decembrie din istoria Piteștiului, ca să se justifice asemenea facturi enorme. Cea mai scumpă factură pe care o primisem până acum a fost anul trecut, în jur de 500 de lei. Mai exact, pentru aceeași lună am avut 450 de lei, iar acum am cu aproape 50% mai mult. E enorm, pur și simplu enorm. În București, facturile au fost cu 20% mai mari decât în noiembrie și sensibil egale cu cele din decembrie anul trecut. S-a dat pe sticlă (n.red. – la TV). La noi e nenorocire și nici nu ne comparăm cu Bucureștiul la temperaturi, fiindcă atunci când ei au minus 10 grade, noi avem minus 4, minus 3 grade. Dacă ajungem să plătim facturi cu 50-60% mai mari decât în noiembrie, nu e în regulă”, mai spune Constantin Enoiu.

„Când o să reducă subvenția, social, la revedere!”

Piteșteanul e îngrijorat de ceea ce-l aşteaptă pentru anii viitori. Omul face referire la recentele declarații ale primarului Cornel Ionică, potrivit cărora se are în vedere reducerea subvenţiei cu „măcar 5-6 milioane lei pe an”. O măsură ce va atrage, implicit, creșterea prețului gigacaloriei și mărirea facturilor celor racordați la sistemul centralizat de termoficare.
„Ionică e pus pe fapte mari. Când o să reducă subvenția, social, la revedere. În condițiile astea, jumate din Pitești intră în faliment și închide. Cei care au centrale plătesc deja la jumătate din ceea ce plătim noi. În condițiile astea, vrând-nevrând, te trimite la centrală. Și o să se închidă șandramaua asta. Sunt orașe care nu mai au sistem centralizat de încălzire”, încheie Constantin Enoiu.

Trei motive invocate de conducerea Termo Calor pentru facturile mărite: preţul de vânzare către populaţie mărit, mai mult agent termic livrat, mai multe zile facturate

3 richiteanuContactat de „Jurnalul de Argeș”, directorul SC Termo Calor Confort, Iulian Richițeanu (foto), a explicat de ce facturile pe decembrie 2018 au fost mai mari decât în decembrie 2017.
„Într-adevăr, facturile pe decembrie 2018 au fost mai mari decât în decembrie anul precedent. În primul rând, în aprilie (2018) s-a mărit prețul de vânzare către populație… După cum ştiţi, noi lucrăm cu tariful care are două componente: prețul de vânzare la populație și subvenția. De la 1 aprilie, a crescut prețul de vânzare la populație, de la 191, la 230. E o creștere aici.
În al doilea rând, temperaturile în luna decembrie 2018 au fost mult mai coborâte decât în decembrie 2017. Ca să vă faceți o idee, ca medie, temperaturile maxime în decembrie 2017 au fost 10-12 grade, în timp ce în 2018 au fost 1-2 grade, ca medie de maxime. Ca medie de minime, în decembrie 2017 au fost undeva între 0 și -1, iar în 2018 au fost undeva la -7, -8 grade Celsius. Deci, s-a livrat o cantitate mult mai mare de agent termic din cauza temperaturilor mai scăzute. În al treilea rând, în luna decembrie 2018 am închis luna de 31 de zile, în timp ce în 2017 s-au citit mai puține zile, pentru că au picat niște libere. Din câte știu, s-a facturat undeva la 28 de zile”, explică Iulian Richițeanu.
Referitor la discrepanţele pe care Constantin Enoiu le-a sesizat între temperatura luată în calcul de Termo Calor şi cea furnizată de staţia Meteo Piteşti, discrepanțe pe care le suspectează și acum, Iulian Richiţeanu a precizat: „Nu știu de unde ia dânsul temperaturile. Eu v-am dat temperaturile măsurate de noi, dar e o realitate. Cred că toată lumea a văzut cum a fost decembrie 2018 față de decembrie 2017”.
Conducerea Termo Calor mai spune că detalierea consumurilor poate fi văzută în procesele-verbale pe care societatea le pune la dispoziția asociațiilor de proprietari și locatari.
„Se trimit asociației cantitățile pe procesul-verbal de închidere, cele care sunt citite pe contor. Dacă e vorba de un contor care nu măsoară în gigacalorii, dar tot în unități de energie, se înmulțește cu o constantă care ne duce la gigacalorii, după care se înmulțește cu prețul pe gigacalorie. Nu e ceva foarte complicat sau de neînțeles. Nu știu ce vrea dumnealui, dar, dacă ne solicită asta, putem să-i dăm”, încheie Iulian Richiţeanu.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata