Economie (410)

La începutul acestui an, Compania Națională Poșta Română anunța punerea în vânzare a unor active pe care le deține în centrul Piteștiului, mai exact ansamblul de imobile cunoscute de piteșteni sub denumirea de Poșta Veche. La patru luni de atunci, o clădire a Poștei și terenul aferent au fost adjudecate de omul de afaceri Marian Drăgușin, cel care controlează și Vinalcool Argeș.

Legat de această tranzacție imobiliară, Marian Drăgușin a declarat pentru Jurnalul de Argeș: „E adevărat că am cumpărat o clădire a Poștei, dar nu cea din față, ci clădirea aflată în spate, situată în spatele Hotelului Yaki. Valoarea tranzacției este de aproximativ un milion de euro și include clădirea de care v-am vorbit, o clădire de patru etaje, cu o suprafață de 2500 de metri pătrați, plus terenul aferent, în suprafață de 1150 de metri pătrați”.
Referitor la destinația viitoare a acestui imobil și la valoarea unor eventuale investiții, patronul Vinalcool ne-a spus: „Nu am decis nimic încă, dar recunosc că m-am gândit la o destinație de tip hotel sau clinică medicală. Legat de investiții, cred că nu e cazul să ne grăbim să avansăm cifre atâta timp cât nu avem încă o decizie fermă privind utilitatea viitoare a clădirii”.
Unul dintre cei mai puternici și apreciați oameni de afaceri din județ, Marian Drăgușin deține și Vinalcool Argeș SA, un nume de referință în mediul economic al județului Argeș și nu numai. Se știe că firma argeșeană produce cunoscutul oțet de Topoloveni, dar și produse cum ar fi băutura spirtoasă Romanța, țuica de Pitești, bitter, coniacul Argeș, vin pelin și alcool sanitar. În urmă cu câteva luni, Vinalcool Argeș a achiziționat și cunoscutul brand „Spicul”. Acesta datează din 1848 și este marcă înregistrată. Alături de acesta, omul de afaceri argeșean a cumpărat mai multe mărci sub acest brand.
Trebuie reținut însă că vestea cea mare a venit în ianuarie a.c., când Tribunalul Specializat Argeș a dispus închiderea procedurii de insolvență și reinserția în activitatea economică normală a acestei societăți. Procedura de insolvență fusese declarată în anul 2011. Deși majoritatea firmelor care intră în insolvență nu mai reușesc să și iasă, îndreptându-se vertiginos către faliment, iată că societatea condusă de omul de afaceri Marian Drăgușin a reușit aproape imposibilul. Vinalcool intrase în insolvență în anul 2011, iar lista creditorilor era una „cu greutate”, la masa credală așezându-se, așadar Finanțele Publice Argeș, Primăria Pitești, Direcția Națională de Drumuri, Autoritatea Națională a Vămilor și importante firme de leasing. După numeroase termene de judecată, care s-au întins pe durata a mai bine de 6 ani, instanța a decis: „În temeiul art. 132, alin. 1 din Legea nr. 85/2006, admite cererea lichidatorului judiciar și dispune închiderea procedurii de insolvență și reinserția în activitatea economică a debitoarei SC Vinalcool Argeș SA”.

Marile reţele comerciale din România anunţă parteneriate „pe bandă rulantă” cu producătorii locali de produse agroalimetare. La o săptămână după ce nemţii de la Kaufland au lansat „Raftul românesc”, francezii de la Carrefour anunţă încheierea unui parteneriat de preluare a 100 de tone de carne de mânzat în 2018, carne provenită din ferme româneşti. „Cele 100 de tone de carne de mânzat pe care le preluăm în 2018 reprezintă 20% din totalul cărnii de mânzat comercializate de Carrefour. Sperăm ca în câţiva ani să ajungem la un procent de peste 50% din cantitatea de carne de mânzat pe care o vindem”, a spus Silviu Diaconu, director achiziţii legume-fructe Carrefour România. Reprezentanţii Carrefour susţin că în prezent întreaga cantitate de carne de pasăre comercializată în magazinele lor provine din România, 20% din carnea de vită este din ferme româneşti, iar carnea de porc românească acoperă 60% din vânzări. Pentru abatorizarea, tranşarea şi ambalarea cărnii de mânzat, cele două ferme de vaci de carne din zona Argeş şi Braşov vor lucra cu grupul de firme Diana din Râmnicu Vâlcea.

 

# Spune Ionel Popescu, liderul sindicatului Rafinorul

Rafinăria Arpechim reprezintă, cu siguranță, unul dintre paradoxurile economiei românești de azi. Deși este ținută de către OMV de 7 ani în picioare și într-o stare de conservare care ar permite repornirea ei în orice moment, OMV care mai folosește doar foarte puțin din rafinărie ca terminal și depozit de hidrocarburi, Arpechim pare că nu mai reprezintă nicio importanță pentru statul român, care a irosit deja câteva ocazii bune de a se implica și a o salva.

Ionel Popescu: „Așteptăm de ani buni un răspuns de la actuala guvernare”

Liderul Sindicatului Rafinorul din Rafinăria Arpechim, Ionel Popescu, ne-a povestit, revoltat, despre lipsa de reacție și de interes a guvernării social-democrate pentru acest obiectiv economic argeșean: „Am înaintat o documentație încă de când era domnul Mihai Oprescu prefect, atât domniei sale, cât și guvernanților de la București, încă de acum aproape patru ani. Am scris acolo tot ce era necesar pentru a demonstra că rafinăria poate fi repornită, am arătat chiar și cu ce costuri. Nu am primit niciun răspuns nici până în ziua de azi. Domnule, ăia dinainte, pedeliștii, ne răspundeau mereu. Ariton, când era ministru la Economie, ne-a răspuns, chiar i-a scris oficial Marianei Gheorghe că vrea să preia rafinăria, dar a picat guvernul și s-a blocat totul. Boc ne-a răspuns, până și Băsescu ne-a răspuns când i-am scris. Ăștia de acum nu ne-au răspuns niciodată, nici până acum”.

„Au stat chinezii trei luni aici, nu i-a băgat nimeni în seamă”

„S-au perindat tot felul de delegații de investitori pe aici și nu i-a băgat nimeni în seamă. Au venit arabii, au stat ce au stat și au plecat. Au venit chinezii, au stat trei luni aici, nu i-a băgat nimeni în seamă. Au plecat la Midia, au luat-o pe aia, i-au plătit și datoriile și s-au pus pe treabă acolo. Nu putea, domnule, statul român atunci să se implice, să plătească investitorii chinezi tot ce era de plătit, s-o preia de la OMV și să le-o dea lor apoi pe un leu doar ca s-o pună în funcțiune?”, a mai spus liderul sindical pentru Jurnalul de Argeș.

„OMV o ține în picioare și statul se face că nu vede”

„Știți ce e uimitor? Că OMV, chiar dacă n-o mai folosește, ține în picioare rafinăria asta, de 7 ani de zile, doar-doar o veni statul român să spună ceva. Au vrut ei s-o demoleze la început, dar au renunțat, s-a schimbat și legislația între timp și nu mai e așa ușor, ne-am implicat și noi. E în picioare rafinăria de la Pitești și e într-o stare în care pot fi oricând demarate procedurile de repunere în funcțiune. Tot ce lipsește este ca statul român să spună ce are de gând cu această rafinărie, iar statul român nu spune nimic. Asta așteptăm cu toții, asta așteaptă și OMV, pentru că să nu vă imaginați că OMV o va ține pe vecie în picioare”, a mai spus sindicalistul Ionel Popescu.

 

# Jurnalul de Argeş a fost la întâlnirea cu noul şef de la Dacia

La sfârșitul săptămânii trecut, la Hotelul Pullman din București, Yves Caracatzanis, director general Dacia până la 1 mai a.c., i-a predat ştafeta succesorului său, Antoine Doucerain, un om cu 25 de ani de experiență în cadrul Grupului Renault. Un grup restrâns de jurnalişti au fost invitaţi la întâlnirea amicală de rămas bun din partea lui Yves Caracatzanis şi pentru a-l cunoaşte pe Antoine Doucerain. Jurnalul de Argeş a fost singurul săptămânal local prezent la eveniment.

La doar 49 de ani, Antoine Doucerain este al doilea cel mai tânăr director general din istoria Dacia. Cel mai tânăr director general a fost regretatul Constantin Stroe, care atunci când a fost numit în funcție, în 1990, avea doar 48 de ani. Constantin Stroe a fost și cel mai longeviv director general din istoria Dacia, rămânând în funcție 12 ani.
Antoine Doucerain are trei copii. Soția și fiica sa vor veni în România pentru a îi fi alături. Antoine Doucerain a vorbit în română la începutul întâlnirii cu ziariștii și a spus că deja a început să învețe românește de mai multe săptămâni.
Yves Caracatzanis a stat doar doi ani ca director general Dacia și a spus că cea mai mare realizare de pe parcursul mandatului său a fost noul Duster, ”produs și dezvoltat în România, un produs de care toată lumea trebuie să fie mândră. De la începutul acestui an, noul Duster e pe primul loc în Europa la SUV-uri pe segmentul retail”. Tot Yvec Caracatzanis a mai spus: ”Competitivitatea este un element-cheie pentru uzina de la Mioveni. Aceasta trebuie să rămână competitivă, în condițiile în care sunt 13 țări în care se produce gama Dacia”. Fostul director general Dacia a mai declarat zâmbind că i-a spus succesorului său că ”va fi surprins de viteza internetului în România”.  
Antoine Doucerain, cel care a preluat de la 1 mai funcţia de director general al Automobile Dacia şi Group Renault România de la Yves Caracatzanis, devenind astfel cel de-al cincilea francez care vine la conducerea uzinei din Mioveni de la privatizarea din 1999, este și un mare pasionat de ciclism. ”Am făcut 200 de kilometri cu bicicleta în România în două săptămâni. Aveți drumuri foarte abrupte în România, trebuie să ai mușchi. În prima lună în care am ajuns în România mi-am cumpărat mai multe cărți. Unul dintre visele mele este să merg cu bicicleta pe Transfăgărășan”, a mărturisit Antoine Doucerain. Noul director îi va fi subordonat lui Nicolas Maure, director de operaţiuni al Group Renault pentru regiunea Eurasia, din care face parte şi România. Nicolas Maure a condus Automobile Dacia şi Group Renault România între 2014 şi 2016, când a plecat pentru a conduce gigantul AvtoVaz din Rusia, unde se produc modele Lada, Datsun şi Renault. Yves Caracatzanis va prelua o altă funcţie în cadrul Group Renault.  Antoine Doucerain vine la începutul perioadei cu cele mai mari schimbări la uzina de la Mioveni, de la majorarea gradului de automatizare spre 20% în 2020 faţă de 5% în 2015, la pregătirea uzinei pentru Logan 3, model ce va marca cea mai puternică transformare în gama Dacia, în special la nivel de caroserie. Renault a investit până în prezent la Dacia 2,8 miliarde euro.

Timp de patru zile, între 26 și 29 aprilie, în parcarea complexului comercial Jupiter City s-a desfășurat a III-a ediție a Târgului de Echipamente și Utilaje Agricole AGRO PITEȘTI. Evenimentul, care a devenit una dintre cele mai importante expoziții agricole din România, a fost organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Argeș. Ediția din acest an a fost una care a bătut toate recordurile, atât de expozanți și invitați, cât și de vizitatori. La deschiderea oficială de joi, 26 aprilie, au fost prezenți, alături de George Caval - președinte CCIA Argeș, și de echipa sa, numeroși invitați de anvergură, în frunte cu Mihai Daraban-președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Dan Manu - președintele CJ Argeș, vicepreședintele CJ Argeș-Ion Mânzână, prefectul Emilian Dragnea, primarul Piteștiului-Cornel Ionică, europarlamentarul Gabriela Zoană, parlamentarii Ionuț Moșteanu și Dănuț Bica, ambasadorii Cehiei și Belarusului, Gheorghe Badea-președinte GIC și prim-vicepreședinte CCIA Argeș. Sâmbătă, 28 aprilie, la expoziție a venit ministrul Agriculturii-Petre Daea, Târgul AGRO PITEȘTI intrând astfel în circuitul național al manifestărilor de profil prin care se promovează campania „Alege oaia!”.

La festivitatea de deschidere, Mihai Daraban-președintele CCIR - a ținut să remarce faptul că Târgul AGRO PITEȘTI a ajuns unul de anvergură națională, spunând, de asemenea, că „nu sunt foarte multe Camere de Comerț în țară care să aibă atât de mult sprijin din partea autorităților locale precum Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Argeș. Îl felicit pe președintele George Caval pentru relația deosebită pe care o are cu autoritățile locale și centrale”.
După cum foarte bine a punctat omul de afaceri Gheorghe Badea, „importanța agriculturii e mare într-o economie. România are un potențial fantastic. România are un potențial fantastic, solul e de neprețuit. Rămâne ca noi să ne trezim la realitate și să exploatăm acest pământ așa cum trebuie”.
George Caval, președintele CCIA Argeș și unul dintre cei mai implicați oameni în dezvoltarea mediului de afaceri din județ, a subliniat că „Târgul AGRO PITEȘTI a pus Argeșul pe harta evenimentelor agricole din România”.

Zeci de expozanţi prezenţi

18 AgroPitesti02Anul acesta a venit cu două elemente de noutate - primul este legat de faptul că AGRO PITEȘTI devine unul dintre cele cinci târguri regionale organizate în rețeaua Camerelor de Comerț din România (alături de Indagra, Arad, Constanța și Brăila), iar cel de-al doilea este legat de asocierea la AGRO PITEȘTI a Caravanei „Alege oaia!” promovată de Ministerul Agriculturii prin direcțiile agricole din țară.
Pe parcursul desfășurării Târgului AGRO Pitești au fost zilnic programe de muzică și dansuri populare susținute de asambluri folclorice din Argeș, tombole cu foarte multe premii: unul dintre marile premii -  un porc în viu, oferit de Radic Star - multe alte surprize.
Trebuie remarcat faptul că la AGRO PITEȘTI au fost prezenți zeci de expozanți din toate domeniile conexe agriculturii, de la echipamente și utilaje agricole (IPSO - John Deere, AJG - Trucks &Trailers, Cesivo Agricultură - TehnoFavorit, Mecanica Ceahlău, Agroconcept - New Holland, Dealer Italia, Agromec Ștefănești - Maschio Gaspardo etc.), echipamente și accesorii (Edy Impex, New Design Composite, Galaxy Termo Trading, IPEE, Ronera Rubber, Mobilift, Ruris, Cantarprod), finanțe - bănci și asigurări (Allianz Tiriac, Groupama, BRD, Credit Agricole) și până la producători agricoli tradiționali din zona Argeș (vin - Casa de Vinuri Ștefănești, lactate - Brădet, carne - Radic Star, Sonnimpex - Magiunul de Topoloveni) și mulți alții.

 

Un investitor străin, unul nou, își va deschide prima fabrică din România în Argeș în CTPark Pitești. Vestea bună este că vom avea o investiție cu totul nouă aici, veste neutră, dacă pot spune așa, este că e vorba tot de industria auto, ceea ce va crește gradul de dependență a economiei locale și a județului în ansamblul său de această industrie.

Despre această dependență, dar și despre cum ar putea fi ea contrabalansată, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură, George Caval, ne-a declarat: „Un jucător nou pe piața auto e un lucru bun, înseamnă noi locuri de muncă în primul rând. E adevărat că Argeșul este într-o proporție importantă un pol al industriei auto, dar cred că această dependență de industria auto poate fi contrabalansată. Un exemplu este acest târg de utilaje agricole, pe care l-am deschis astăzi (n.r. - joi, 26 aprilie) și care spune că agricultura este un domeniu economic în care mai sunt multe de spus în Argeș. De asemenea, turismul este departe de potențialul său real, doar că aici e nevoie de implicarea autorităților pentru realizarea infrastructurii necesare unui turism performant și de calitate. La acestea aș mai adăuga domeniul IT și cel al serviciilor, pentru amândouă fiind foarte mult spațiu de dezvoltare în Pitești și în județ. Veți vedea și că, în momentul în care autostrăzile spre Sibiu și Craiova vor fi gata, Piteștiul va deveni mult mai atractiv și pentru alte ramuri economice. În concluzie, în primă fază, agricultura, turismul, IT-ul și serviciile pot reduce din dependența de industria auto”.

Producătorul turc de componente pentru industria auto Opsan va deschide prima fabrică din România în parcul industrial CTPark Piteşti, viitoarea clădire urmând să fie construită de dezvoltator special pentru acest proiect. Compania turcă a închiriat 5000 mp în parcul industrial dezvoltat de CTP,  tranzacţia fiind intermediată de Dunwell, agenţia de brokeraj specializată exclusiv în segmentul industrial al pieţei imobiliare.
„Această primă tranzacţie din sectorul productiv reprezintă pentru echipa Dunwell atât finalizarea unui proces de durată, cât şi confirmarea capacităţii noastre de a activa cu succes pe acest segment al pieţei imobiliare şi de a ne servi clienţii cu expertiza noastră. Rezultatul colaborării cu Opsan şi CTP ne dă încredere pentru următoarea perioadă, acum concentrându-ne eforturile spre celelalte proiecte aflate în pipe-line”, a spus Marian Orzu, managing partner Dunwell.
Extinderea Opsan în România şi alegerea construirii primei unităţi productive la Piteşti este atât o consecinţă a calităţii forţei de muncă din sectorul industriei auto, dar şi datorită infrastructurii existente în zonă.

Infrastructura și forța de muncă specializată i-au atras pe turci

„Alegerea de către Opsan a CTPark Piteşti pentru dezvoltarea primei lor investiţii în România este pentru noi o confirmare că CTP îşi îndeplineşte cu succes rolul de a oferi cele mai bune soluţii clienţilor săi. Clădirea pe care o vom dezvolta pentru Opsan include spaţii de producţie adaptate nevoilor lor, precum şi birouri, în aşa fel încât angajaţii noului nostru chiriaş să beneficieze de cele mai bune condiţii pentru a-şi desfăşura activitatea”, a declarat Iulia Buşcă, business development manager în cadrul CTP România.
Opsan este unul dintre liderii industriei de componente auto din Turcia, utilizând cele mai noi tehnologii şi echipamente pentru operaţiuni de ştanţare, sudură şi montaj. Expertiza sa se referă în special la: caroserie şi componente şasiu, scaune şi piese de interior, proiectare şi fabricare de scule şi dispozitive.

 

Dacia va lansa modele noi cu motoare diferite decât cele cu care ne-am obișnuit până acum. Conform informațiilor de până în prezent, fără să fie un anunț oficial și deciziile să înceapă să fie aplicate, Dacia va renunța la motorul 1.2 TCe. Următorul pe listă, posibil, este cel de 1.6, dar ambele sunt pe benzină și sunt pe noul Duster.
În același timp, Renault intenționează deja să folosească motorul 1.3 TCe. E fiabil și, în special, mai economic. În Germania, 1.2 TCE de 125 CP poate fi comandat doar în configurații prestabilite, ceea ce înseamnă că e momentul lichidării de stoc. Totodată, modele ca Dokker sau Lodgy nu mai pot fi cumpărate cu motorul 1.6 benzină pe unele piețe. În Polonia, dealerii Dacia nu mai primesc comenzi pentru 1.2 TCe.
Când vine vorba de România, în schimb, lucrurile stau puțin altfel. Dealerii încă acceptă comenzi, dar Profit.ro susține că aceste motorizări beneficiază de un discount de 500 de euro. Această „tranziție” de la Dacia vine pe fondul mai multor tendințe din Europa. Întâi, se încearcă trecerea spre mașini electrice, acolo unde nici Dacia nu s-a ferit să spună că are planuri. Totodată, motoarele diesel vor fi eliminate din anumite orașe în următorii ani.
Nu în ultimul rând, producătorii de mașini se confruntă în acest moment cu o presiune extrem de mare în privința emisiilor generate de mașinile pe care le vând. Nu au voie să depășească limitele impuse pentru întreaga flotă vândută, astfel că orice motor care emite noxe peste medie trebuie să fie compensat de un motor cu emisii foarte scăzute. În caz contrar, fiecare depășire a normelor este sancționată financiar de Comisia Europeană.

 

 

Miercuri, 02 Mai 2018 18:32

H&M face angajări

Scris de

Lanţul de magazine H&M a scos la concurs peste 100 de locuri de muncă în mai multe centre din ţară, inclusiv la Pitești, potrivit eJobs. Job-urile disponibile sunt atât în regim full time cât şi part time. Compania caută oameni pentru postul de asistent vânzări pentru magazinele din toată ţara. Aceştia oferă angajatului un contract pe o perioadă determinată de timp, program flexibil, tichete de masă, card medical, traininguri interne şi reduceri la produsele magazinului. H&M Hennes & Mauritz AB este un lanţ de magazine de îmbrăcăminte din Suedia. Compania a deschis primul magazin în România pe 25 martie 2011. Până în 2015, H&M a deschis 38 magazine, dintre care 12 în Bucureşti şi 26 în ţară, în Braşov, Cluj, Timişoara, Iaşi, Arad, Piteşti, Ploieşti, Constanţa, Baia Mare, Oradea, Suceava etc.

În perioada 26-29 aprilie s-a desfășurat Târgul AGRO Pitești, la Jupiter City. Printre standurile cu produse felurite și utilaje agricole, s-a aflat și standul cu porturi și costume populare al Atelierului de Țesut de la Rucăr, secție externă a Școlii Populare de Arte și Meserii Pitești. În cadrul standului au fost expuse: un covor țesut acum 70 de ani, coșulețe de brânză în coajă de brad, sarică (manta țărănească) din lână țurcană, costume populare, un catalog cu tipuri de broderii și un album cu fotografii de familie care înfățișează portul, una dintre fotografiile expuse având o vechime de peste 100 de ani.

Atelierul de ţesut de la Rucăr este o școală unde fetele învață să țeasă și să coasă. Tinerii sunt învățați să aprecieze lucrurile tradiționale și să poarte cu mândrie costumele populare. Tot în Rucăr, se află singura vâltoare funcțională, veche de 250 de ani.
În straie strămoșești, Ana Vorovenci, președinte ANFMR (Asociația Națională a Femeilor din Mediul Rural), alături de Nicoleta Vorovenci, instructor la Atelierul de ţesut de la Rucăr, ne-a vorbit despre costumele populare expuse sâmbătă, în cadrul Târgului Agricol de la Pitești.
„Este o modalitate de a perpetua tradiția. Nu e suficient să porți costume populare, trebuie să știi să le faci și să se transmită mai departe”, a spus Ana Vorovenci.

Cum se realizează o sarică (manta țărănească)

6 rucar02„Săricile sunt țesute din lână țurcană, în război, acasă. Încă avem câteva țesătoare bune la Rucăr și ele fac aceste țesături, apoi le ducem la dârstă, o instalație care le prelucrează, întărește țesătura și, după ce le dă rezistență, sunt puse la un proces de periat. Este un cilindru foarte mare, cu dinți din lemn, totul este din lemn, ecologic și natural. Țesătura este periată, ca să se tragă firele, și se păstrează, din fericire, și astăzi”, precizează Ana Vorovenci. De ce sunt valoroase costumele populare? „Din păcate, pentru aceste costume nu mai găsim fir de broderie. Pânza este făcută în casă și o confecționează femeile țesând în război. Însă, avem probleme cu materialul de broderie, este un fir metalic, aurit, care nu cobește. Pe acesta nu îl mai găsim. Tot ce se găsește astăzi în comerț este rezistent pe termen limitat, după aceea se deteriorează. De aceea sunt atât de valoroase costumele și foarte costisitoare, atât la creare, cât și la păstrare și purtat. Noi stăm, în general, în picioare ca să nu presăm țesătura, să nu deteriorăm firul”, ne-a declarat Ana Vorovenci.
„Costumul muscelean este o valoare, este considerat etalonul costumului popular și a fost costumul cel mai îndrăgit de Regina Maria. Dacă personalitățile din istorie, de acum 100 de ani, l-au îmbrăcat, l-au purtat, noi de ce nu am face-o? Este și o obligație morală, dar nu o facem din obligație. O facem din plăcere, din convingere. Când un lucru e făcut din suflet, atunci se face ușor. Pentru noi nu este dificil”, încheie Ana Vorovenci.

 

Pagina 3 din 30