Când nu ne promit cale ferată spre Vâlcea, guvernanţii ne fac Argeşul navigabil

0 94

Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație, obiectiv cunoscut sub numele de „canalul Dunăre-București”, început pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, este readus pe agenda Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNP), care susține într-un studiu de fundamentare că proiectul se va face în parteneriat public-privat, va costa 1,7 miliarde de euro cu TVA și va fi realizat în cinci ani. Navigabilizarea râului Argeș, legătura București-Dunăre a fost analizată și în final aprobată în Parlamentul României încă din anul 1929. Proiectul a fost realizat de inginerul Dimitrie Leonida. Crizele economice și Al Doilea Război Mondial au amânat, însă, începerea proiectului. Lucrările au demarat în perioada 1984-1989 și au fost realizate în diferite stadii, fiind începute practic pe tot traseul pe râul Argeș și parțial pe râul Dâmbovița. După întreruperea lucrărilor, obiectivul de investiții nefinalizat a fost transferat pentru conservare la Ministerul Transporturilor. Pentru finalizarea acestui obiectiv de investiții s-a realizat un studiu de fezabilitate, finalizat în anul 2012. Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița este inclusă în Master Planul de Transport, respectiv documentul programatic MPGT – Modelul de Transport General, document aprobat prin Hotărâre de Guvern. În urma prioritizării efectuate, obiectivul de investiții, deși este realizat în proporție de peste 50%, nu a fost considerat eligibil pentru programul POIM 2014-2020. Potrivit CNP, prin realizarea căii navigabile, municipiul București se va racorda la principala arteră de navigație transeuropeană care va permite legătura directă a Capitalei cu alte mari centre orășenești europene, accesul direct la portul maritim Constanța, iar prin canalul Rhin-Main-Dunăre accesul la rețeaua europeană de căi navigabile.
F. Silvestru

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata